درمان درد دندان سینوسی چگونه انجام میشود؟

فصل بهار و تابستان با وجود زیبایی ها و احساس نشاطی که به واسطه زنده شدن طبیعت در افراد به وجود می آورد، گاه منجر به حالاتی ناخوشایند می گردد. آلرژی های فصلی از جمله این حالت های آزار دهنده هستند که در برخی افراد بروز می کنند. البته شدت این گونه آلرژی های فصلی در اشخاص مختلف، فرق دارد و می تواند تاثیرات متفاوتی بر افراد بگذارند. با این حال، برخی عوارض حاصل از آلرژی نظیر عطسه و آبریزش بینی به طور مشترک در همه مبتلایان دیده می شود. از جمله مشکلاتی که در اثر حساسیت های ناشی از فصل بهار به وجود می آیند، فشار سینوس نام می گیرد که در این مقاله درباره اثرات این ناهنجاری و تاثیرات آن بر درد دندان صحبت خواهیم کرد.

فشار سینوس چیست؟

یکی از اختلالاتی که ممکن است در اثر تورم و یا التهاب حفره های سینوس ایجاد گردد، فشار سینوس است. هنگامی که آلرژی های فصلی باعث تحریک سینوس می شوند، مشکلات عدیده ای می تواند به وجود آورد که باعث آزار و کلافگی افراد مبتلا خواهد شد. اگر شما از جمله افرادی هستید که از ناراحتی های سینوس رنج می برید، حتما احساس درد در حال غذا خوردن و یا خواب نا آرام حاصل از آن را تجربه کرده اید. حتی ممکن است در اثر بروز فشار سینوس دچار درد دندان مخصوصا در ناحیه انتهای دهان شده باشید که بسیار آزار دهنده خواهد بود.

در واقع، هنگامی که عفونت های سینوسی و یا آلرژی های فصلی فشار سینوس را به وجود می آورند، به دندان هایی که در انتهای دهان و در فک بالا هستند، فشار وارد می کند. در نتیجه این امکان وجود دارد که درد نسبتا زیاد و کلافه کننده ای در دندان های خود احساس کنید.

درمان درد دندان سینوسی

درمان درد دندان سینوسی

آناتومی سینوس چگونه است؟

وظیفه ای که حفره های سینوس بر عهده دارند، پاک سازی و گرم کردن هوایی است که از مجرای بینی وارد ریه می شوند. سینوس در اصل شامل چهار حفره است که با هوا پر شده اند. آناتومی سینوس به گونه ای است که درون این حفره ها باید نوعی مخاط ترشح گردد تا وظیفه پاک سازی هوای وارد شده به بینی را به خوبی انجام دهند. برای جلوگیری از خشکی ناحیه درون بینی و مسیر تنفسی نیز لازم است رطوبت وجود داشته باشد که با استفاده از این مخاط، این امر محقق می شود.

هنگامی که در اثر سرماخوردگی و یا آنفولانزا این حفره ها دچار تورم می شوند امکان تخلیه آن ها به حداقل رسیده و به همین دلیل شخص احساس گرفتگی در بینی و حتی سردرد پیدا می کند. به طور کلی، با توجه به اینکه حفره های سینوس در پشت چشم، استخوان گونه و پیشانی واقع شده اند، ایجاد فشار سینوس منجر به احساس درد و کلافگی در این نواحی خواهد شد.

اگر جمع شدن بافت ها درون حفره های سینوس ادامه پیدا کند منجر به ایجاد فشار زیادی می گردد که در نهایت درد دندان های بالا را در پی خواهد داشت. در اصل، آناتومی و جایگاه حفره های سینوس به گونه ای است که ارتباط نزدیکی با ریشه دندان های فک بالا داشته و به همین دلیل، این ریشه ها خیلی زود به فشار وارد شده از این ناحیه واکنش نشان می دهند.

چگونه می توان دندان درد ناشی از فشار سینوس را از دندان درد معمولی تشخیص داد؟

ممکن است تا کنون دردهای معمولی دندان را تجربه کرده باشید. معمولا دندانی که به واسطه پوسیدگی و خرابی درد می کند را به راحتی می توان تشخیص داد. زیرا اگر شرایط پیچیده ای پیدا نکرده باشد، درد در بافت های اطراف همان دندان پخش شده و حس می شود. اما در مورد دندان درد حاصل از فشار سینوس نمی توان این گونه نظر داد. زیرا حفره های سینوس در محلی واقع شده اند که به قسمت های مربوط به بینی، دهان و ریشه دندان ها مرتبط می شوند. از این رو، وقتی معضلی مانند فشار سینوس به وجود می آید، این امکان وجود دارد که درد در نواحی زیادی پخش شده و بر روی قسمت های زیادی از نواحی یاد شده اثر بگذارد. از علائمی که نشان می دهند فرد دچار مشکلات سینوس شده است می توان به احساس درد و فشار در پیشانی و اطراف چشم ها اشاره کرد.

همچنین، اگر درد چند عدد از دندان های شما با مواردی چون بد مزه بودن ترشحات پشت حلق، گوش درد، گلو درد، افزایش غلظت مخاط و بد رنگ شدن آن و از دست دادن توانایی بو کردن و چشیدن مزه ها همراه گردید، بهتر است به عملکرد و بازده حفره های سینوس خود شک کنید. زیرا فشار سینوس به واسطه مکان خاص حفره های آن، تنها منجر به دندان درد نشده و می تواند اثرات یاد شده را نیز ایجاد نماید. این در حالی است که دندان درد معمولی تنها در یک دندان حس شده و محل آن به راحتی قابل تشخیص است.

درمان درد دندان سینوسی

درمان درد دندان سینوسی

برای بهبود دندان درد ناشی از فشار سینوس چه باید کرد؟

به طور کلی، با توجه به اینکه تشخیص علت دندان درد اهمیت زیادی دارد و باید مشکلات دندانی در اسرع وقت بر طرف گردند، بنابراین، به محض احساس درد دندان لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید. در هر حال، چه دندان درد از فشار سینوس ناشی شده باشد و چه به پوسیدگی و خرابی دندان ها ربط پیدا کند، دندانپزشک بعد از معاینه به راحتی می تواند روش درمان مناسب را پیاده سازی نماید. با این حال، می توان از برخی راه های ساده برای کاهش دردهای ناشی از فشار سینوس استفاده کرد تا در نهایت در زمان مناسب به دندانپزشک مراجعه نمایید.

گفتیم که التهاب عامل اصلی ایجاد فشار سینوس و در نتیجه درد دندان ها است. بنابراین، بهتر است پیش از هر چیز، خوراکی ها و غذاهایی مصرف کنید که التهاب را کم می کنند. علت ایجاد التهاب، هیستامین ها هستند که مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین C مانند کلم بروکلی، جوانه لوبیا و آب پرتقال می توانند آن ها را غیرفعال سازند. مصرف ماهی سالمون و غذاهایی که سرشار از امگا 3 هستند نیز در کاهش التهاب نقش بسزایی خواهند داشت.

هیدراته کردن بدن و نوشیدن آب به اندازه کافی راهکار دیگری است که در تنظیم عملکرد سینوس می تواند کارگشا باشد. بخور گرم و مرطوب بودن تنفس به کاهش فشار سینوس کمک کرده و مجراهای تنفسی را باز می کند. برای اینکه بتوانید حفره های سینوس را پاک سازی کنید بهتر است از آب نمک و محلول های نمکی استفاده نمایید.

استفاده از یک خلط آور و یا مصرف غذاهای تند به دلیل رقیق شدن مخاط و تخلیه حفره های سینوس می تواند به کاهش التهاب کمک نماید. در نتیجه فشار حاصل از سینوس کاهش یافته و درد دندان نیز کمتر می شود.

خوابیدن در مواقعی که فرد دچار حساسیت و مشکلات سینوسی است بسیار کمک کننده خواهد بود. هنگامی که فرد می خوابد سیستم ایمنی بدن به واسطه تولید بیشتر گلبول های سفید و سیتوکین ها تقویت شده و سرعت بهبود را افزایش می دهد. همچنین، در حین خواب احساس درد در ناحیه مرتبط با سینوس به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. فراموش نکنید که همواره سر خود را در بهترین حالت قرار دهید تا فشار کمتری به بینی و دندان ها وارد گردیده و میزان درد کاهش پیدا کند.

درمان درد دندان سینوسی

درمان درد دندان سینوسی

برای درمان درد دندان ناشی از فشار سینوس باید به دندانپزشک مراجعه کرد یا پزشک متخصص؟

ممکن است به واسطه پوسیدگی، خرابی و یا شکستگی که در دندان شما وجود دارد، مطمئن باشید که برای رفع دندان درد خود باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک با انجام عکس برداری از دندان شما قادر است مساله را بررسی کرده و درمان های لازم را انجام دهد.

اما اگر از سلامت دندان های خود مطمئن هستید، می توانید به محض احساس درد دندان به پزشک متخصص مراجعه کنید تا داروهای لازم (داروهای ضد حساسیت و مسکن) برای پاک سازی حفره های سینوس و کاهش التهاب را تجویز نماید. در چنین مواردی، اگر بعد از درمان مشکل سینوس، درد دندان ها ادامه دار شد، باز هم لازم است تا به دندانپزشک مراجعه کرده و مساله را دقیق تر بررسی نمایید.

به طور کلی، دندانپزشکان بهترین گزینه برای بر طرف کردن درد دندان های ناشی از فشار سینوس بوده و می توانند به سادگی مشکل شما را رفع نمایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *