پولیش کردن دندان ها و مزایای آن

علاوه بر روش های درمانی در دندانپزشکی، تکنیک هایی نیز برای زیباسازی ظاهری دندان ها وجود دارد که استفاده از آن ها در جای خود می تواند تاثیر زیادی در زیبایی افراد داشته باشد. پولیش کردن دندان ( گاهی پالیش کردن نیز نامیده می شود) از جمله این روش ها به شمار می رود. در این مقاله قصد داریم روش پولیش کردن دندان را معرفی کرده و به برخی از مزایا و معایب آن اشاره کنیم.

پولیش کردن دندان به چه معناست؟

پولیش کردن دندان یکی از فرایندهای دندانپزشکی است که مینای دندان را صاف کرده و صیقل می دهد. همچنین، پوسیدگی های سطحی را که بر روی دندان ها ظاهر شده اند با استفاده از این روش می توان حذف نمود. به همین دلیل، پولیش دندان علاوه بر زیباسازی دندان، به درمان و طول عمر آن نیز کمک می کند. برای انجام پولیش دندان لازم است که به یک دندانپزشک مجرب و ماهر مراجعه کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از این فرایند به دست آورید.

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان

انواع کاربردهای پولیش کردن دندان

هدف از پولیش کردن دندان بر روی نوع روش انجام آن تاثیرگذار است. در واقع، هنگامی که شخص برای پولیش اقدام می کند، دندانپزشک با معاینه وضعیت دهان و دندان او مشخص می کند که کدام روش برای آن مناسب است. در اینجا به معرفی انواع مختلف پولیش دندان و موارد کاربرد آن ها اشاره خواهیم کرد.

پولیش کردن با هدف درمانی

در صورتی که دندان های شخص دچار پوسیدگی شده باشد، استفاده از پولیش درمانی توصیه می شود. در این نوع روش، پلاک های انباشته شده بر روی دندان و میکروارگانیسم هایی که بر روی سطح دندان ها جمع شده اند، با پولیش کردن دندان زدوده می گردند.

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان

پولیش دندان با هدف زیبایی

پولیش کردن دندان با هدف زیباسازی دندان ها، شامل استفاده از نوعی خمیر می شود که با ویژگی سایندگی خود مینای دندان را درخشان می کند. با توجه به اینکه پولیش کردن در هر حال با برداشتن لکه ها و پوسیدگی ها از روی سطح دندان ها همراه است، بنابراین این نوع پولیش نیز هر دو هدف درمان و زیباسازی را دنبال می کند. به این ترتیب، با انجام پولیش زیبایی می توان به ارتقای سطح سلامت دهان و دندان نیز کمک نمود.

پولیش دندان سطحی

این نوع پولیش تنها با هدف درخشان کردن دندان ها انجام می شود و تمام هدف آن زیبا کردن ظاهر دندان ها است. طی پولیش سطحی، تمامی قسمت های تاج دندان پاک سازی می شود تا سفید و یک دست گردد.

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان

برای پولیش کردن دندان چقدر باید هزینه کرد؟

ممکن است این سوال برای خوانندگان این مقاله پیش آید که هزینه پولیش کردن دندان چقدر است؟ در جواب باید گفت که اتفاقا پولیش دندان در بین درمان های دندانپزشکی جزو کم هزینه ترین ها به حساب می آید. مخصوصا این که هدف فرایند پولیش تقریبا با بلیچینگ دندان مشابه است، ضمن اینکه هزینه کمتری می پردازید. بنابراین، با توجه به بهبود ظاهر دندان ها و سفید و درخشان شدن آن ها به کمک پولیش کردن، می توان بدون نگرانی در مورد هزینه، برای انجام آن اقدام نمود. هر چند لازم است یادآور شویم که برخی فاکتورها باعث می شود که هزینه این عمل متغیر باشد. برای مثال برای افرادی که از بیمه استفاده می کنند، معمولا پولیش کردن دندان فرایندی برای تمیز کردن دندان ها به حساب آمده و به عنوان یک عمل مراقبت از دندان ها، به صورت رایگان انجام می پذیرد.

پولیش کردن دندان چه مزایایی دارد؟

به منظور بررسی اثرات پولیش بر سلامت دهان و دندان، تحقیقاتی در سال 2018 انجام گرفت که بر اساس آن ثابت شد افرادی که به طور مرتب دندان های خود را پولیش می کنند، دندان های سالم تری دارند. در اصل، با توجه به اینکه پولیش کردن دندان باعث زدوده شدن پلاک و پوسیدگی از روی سطوح دندان ها می شود، بنابراین، امکان آسیب دیدن آن ها کمتر خواهد بود. زیرا بر اثر انجام پولیش دندان، هم سلامت مینای دندان تضمین می گردد و هم از بروز پوسیدگی ها و فرسایش های ثانویه جلوگیری به عمل خواهد آورد.

بر روی سطح دندان شیارهایی وجود دارند که برای تجمع میکروب ها و پلاک های دندانی مکان بسیار مناسبی به شمار می آیند. همین امر به مرور زمان به ایجاد بیماری های لثه کمک کرده و می تواند عوارض جدی در پی داشته باشد. پولیش کردن دندان می تواند این شیارها و لکه های سطحی را از بین برده و از حاد شدن وضعیت دندان جلوگیری به عمل آورد.

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان

علاوه بر تامین حفظ سلامت دندان ها، پولیش به برطرف شدن بوی بد دهان نیز کمک شایانی خواهد کرد. در واقع، حتی در اشخاصی که مرتب با استفاده از نخ دندان و مسواک، محیط دهان خود را تمیز نگه می دارند نیز ممکن است در برخی قسمت ها پلاک انباشته شود. زیرا در هر حال، نخ دندان و مسواک قادر نیستند تمامی قسمت های دهان را پاکسازی کنند و بنابراین، ممکن است در نقاطی که دسترسی به آن ها امکان پذیر نیست، منجر به تجمع میکروب ها و در نتیجه ایجاد پلاک گردد. پولیش کردن دندان با حذف این گونه پلاک ها قادر است تا علاوه بر حفظ سلامت دندان ها، بوی بد دهان را نیز بر طرف نماید.

ممکن است برخی افراد به مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها علاقه زیادی داشته باشند اما این نوع خوراکی ها برای سلامت دندان ها ضرر داشته باشند. در اصل، مصرف این گونه مواد غذایی باعث ایجاد لکه هایی بر روی سطح دندان ها می گردد که دندان ها را چه از نظر سلامتی و چه از نظر زیبایی دچار مشکل می سازد. در چنین مواردی پولیش کردن دندان ها می تواند با سفید و در خشان تر کردن دندان ها، لبخندی زیبا و کامل برای افراد به ارمغان بیاورد.

نکته کلی که درباره پولیش کردن دندان وجود دارد این است که با توجه به اثر مثبت آن بر روی سلامت دندان ها، این فرایند می تواند سلامت عمومی بدن را نیز به خوبی تضمین نماید. راه ورود غذا به بدن دهان است و بنابراین، با توجه به ارتباط مستقیم دهان با معده و دستگاه گوارش، تاثیر گرفتن این ارگان ها از سلامت دهان و دندان انکار ناپذیر خواهد بود. بیماری هایی نظیر سکته قلبی و دیابت و مشکلات گوارشی از جمله مسائلی هستند که ممکن است در اثر عدم رعایت صحیح و کامل بهداشت دهان و دندان به وجود آیند.

با توجه به قسمت قبل که درباره قیمت پولیش کردن دندان توضیح داده شد باید گفت که این فرایند هزینه زیادی نداشته و در عوض قادر است سلامت دندان های شما را تضمین نماید. بر اساس آن چه تاکنون از تحقیقات به دست آمده است، انجام دو بار در سال فرایند پولیش دندان قادر است تا نیاز شما را به مواردی چون بلیچینگ و درمان های پر هزینه تر دندانپزشکی بر طرف نماید. با این حال، فراموش نکنید که برای پولیش دندان های خود مانند هر فرایند درمانی دیگری، به دنبال بهترین دندانپزشک باشید تا کامل ترین نتیجه را دریافت کنید.

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان طی چه مراحلی صورت می پذیرد؟

فرایند پولیش کردن دندان به منظور پاکسازی و سفید کردن دندان ها انجام می گیرد که دندانپزشکان به طور معمول در مراحل نهایی درمان دندان ها نیز آن را انجام می دهند. در این قسمت قصد داریم به بررسی مراحل پولیش کردن دندان ها پرداخته و روند انجام آن را توضیح دهیم.

انجام معاینه و بررسی وضعیت مینای دندان

پیش از هر چیزی لازم است تا دندانپزشک تمامی دندان های بیمار را معاینه کند. این کار باعث می شود تا سطح پوسیدگی مینای دندان تخمین زده شده و آسیب دیدگی ها شناسایی شوند.

زدودن پلاک های انباشته شده

ممکن است به دلیل بهداشت ناکامل دهان و دندان، پلاک های ناشی از انباشت غذا بر روی دندان ها تجمع کرده باشند. در این مرحله این پلاک ها از روی دندان ها پاکسازی خواهد شد. به این ترتیب، امکان بروز پوسیدگی دندان ها در آینده تا حد زیادی از بین خواهد رفت.

پاکسازی دندان

در مرحله نهایی، نوعی خمیر پولیش به همراه ابزار مخصوص به کار گرفته می شود تا پاکسازی دندان به صورت کامل انجام گیرد. ممکن است دندانپزشک در این مرحله از پولیش هوا نیز استفاده کند. برای پاکسازی دندان آب و هوا به کمک ابزار مخصوص پولیش بر روی دندان ها فشار ملایمی ایجاد کرده و به طور همزمان از خمیر ساینده دندان برای درخشان کردن دندان ها استفاده می گردد.

چه لکه هایی را می توان با پولیش کردن دندان از بین برد؟

به طور کلی، لکه هایی که روی سطح دندان ها به وجود می آیند از عوامل مختلفی می توانند ناشی گردند. لکه های روی سطوح دندان ها می توانند به صورت خارجی باشند که از مصرف برخی مواد غذایی، سیگار و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شوند. نوع دیگر لکه های دندانی از نوع داخلی هستند که به وضعیت سلامت بدن بستگی دارد و می تواند از مصرف برخی داروها، ابتلا به بیماری های مربوط به مینای دندان و یا مشکلاتی که در حین عصب کشی به وجود می آیند، ایجاد شوند.

نکته ای که درباره لکه های خارجی و داخلی و پولیش کردن دندان وجود دارد این است که فرایند پولیش تنها برای پاک کردن لکه های خارجی مفید بوده و هیچ اثری بر لکه های داخلی ندارند.

در چه مواردی نمی توان از پولیش کردن دندان استفاده نمود؟

وجود بیماری های لثه و یا ناهنجاری های مربوط به بیرون زدگی ریشه در برخی افراد باعث می شوند تا پولیش دندان گزینه درمانی مناسبی برای این گونه افراد نباشد. افرادی که به حساسیت دندانی دچار شده اند و یا مینای دندان آن ها ضعیف شده باشد، نباید از پولیش کردن دندان استفاده کنند. پوسیدگی های درمان نشده و بیماری هایی که در بافت داخلی دهان به وجود آمده اند و همچنین، آلرژی به خمیر پولیش از جمله مواردی هستند که باعث ممنوعیت استفاده از روش پولیش دندان می شوند.

وجود بیماری های زمینه ای مانند فشار خون، دیابت و مشکلات تنفسی و همچنین، بیماری های قلبی و عروقی نیز می توانند مانعی برای انجام پولیش دندان باشند. بررسی سوابق پزشکی و دارویی افراد به دندانپزشک کمک می کند تا برای انجام فرایند پولیش دندان تصمیم گیری صحیح تری داشته باشد.

آیا پولیش کردن دندان درد دارد؟

بهتر است بدانید که پولیش کردن دندان یک فرایند کاملا بدون درد به حساب می آید و به هیچ بی حسی نیز نیاز ندارد. فرایند پولیش دندان در اصل با استفاده از یک ابزار خاص و خمیر پولیش صورت می گیرد که اتفاقا در بسیاری از موارد بیماران از انجام این عمل لذت نیز می برند. انجام پولیش دندان نزد یک دندانپزشک متخصص و ماهر می تواند با ظرافت های لازم صورت پذیرفته و بهترین نتایج را در پی داشته باشد.

آیا ضرورتی در انجام پولیش دندان وجود دارد؟

انجام معاینه های مرتب دندانپزشکی کمک می کند تا آسیب های دندانی خیلی زود تشخیص داده شده و مورد درمان قرار بگیرند. برای مثال، اگر طی معاینات منظم، دندانپزشک متوجه جمع شدن پلاک و جرم بر روی دندان ها شود، می تواند با انجام جرمگیری دندان از بروز پوسیدگی های شدید جلوگیری به عمل آورد. نکته ای که وجود دارد این است که بسیاری از دندانپزشکان پس از اینکه فرایند جرمگیری را انجام دادند، با نظرسنجی از بیمار، فرایند پولیش کردن دندان را نیز انجام می دهد تا سفیدی و درخشان شدن دندان ها جلوه ای زیباتر به آن ها بدهد. در هر حال، توصیه می شود برای داشتن دندان های سالم و زیبا دو بار در سال به پولیش کردن دندان خود پرداخته و آن ها را پاکسازی کنید.

رعایت چه نکاتی در پولیش کردن دندان اهمیت دارد؟

علی رغم اینکه پولیش دندان یک فرایند ساده به نظر می رسد، اما باید گفت این روش درمانی دقت و ظرافت بالایی می طلبد. به همین دلیل لازم است که دندانپزشک در حین کار، تمام مراحل ساییده شدن دندان را با دقت انجام دهد تا از ایجاد مشکل برای مینای دندان جلوگیری به عمل آید.

متخصص باید از ابزاری برای پولیش کردن دندان استفاده کند که تا حد امکان، کمترین سایندگی را داشته باشند. این کار به حفظ سلامت مینای دندان کمک بیشتری خواهد کرد.

یکی از نکات مهمی که دندانپزشک باید به آن دقت کند آن است که تنظیم سرعت و فشار دستگاه پولیش باید با دقت بسیار بالایی عمل کند تا از وارد شدن آسیب های احتمالی به دندان ها جلوگیری شود.

پولیش کردن دندان

پولیش کردن دندان

آیا روش خانگی برای پولیش کردن دندان وجود دارد؟

این روزها ممکن است روش های زیادی برای زیباسازی و پاکسازی دندان ها به افراد پیشنهاد شوند که می توان آن ها را بدون نسخه پزشک تهیه نمود. با این حال، سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا این روش ها واقعا می توانند در پولیش دندان نقش موثری داشته باشند؟

شاید در سال های اخیر استفاده از زغال فعال و یا جوش شیرین برای پاکسازی دندان ها را شنیده باشید و یا حتی به شما پیشنهاد داده شده باشد. لازم است بدانید که این روش ها از دید بسیاری از دندانپزشکان، قابل اعتماد نبوده و می توانند سلامت فرد را به خطر اندازند. البته در مورد استفاده از جوش شیرین باید گفت که این ماده قادر است سطح دندان را صیقل دهد و از این رو نقشی تقریبا مشابه با پولیش کردن دندان داشته باشد. اما عوارض گوارشی و اثرات منفی آن بر روی معده می تواند شرایط را برای شخص دشوار سازد.

از طرفی، گاهی به واسطه استفاده زیاد از این روش، ساییدگی بیش از حد مینای دندان می تواند مبنای مشکلات دندانی بعدی و آسیب دیدگی ها و پوسیدگی های شدید گردد. فراموش نکنید که مینای دندان به هیچ عنوان قابل بازسازی نبوده و آسیب دیدگی آن می تواند سلامت دندان ها را به خطر بیندازد.

لازم به ذکر است که کیت هایی که برای پولیش کردن دندان در بازار یافت می شوند، به هیچ عنوان نباید در خانه استفاده شوند. حتی خمیر پولیش نیز باید تحت نظر دندانپزشکی ماهر استفاده شود تا از ساییدگی های بیش از حد و آسیب دیدگی های احتمالی جلوگیری به عمل آید. تاکید می کنیم که به جای استفاده از روش های خانگی و روبرو شدن با ریسک های جبران ناپذیر، بهتر است به یک دندانپزشک متخصص با تجربه مراجعه کرده و پولیش کردن دندان خود را به او بسپارید.

نتیجه گیری

اگر بر روی سطح دندان ها لکه های سطحی و یا پوسیدگی های جزیی و یا تغییر رنگ های نامطلوب دیده می شود می توانید با استفاده از یک روش کم هزینه تحت عنوان پولیش کردن دندان آن ها را بر طرف نمایید. پولیش دندان ها با استفاده از ابزار و خمیر مخصوص و توسط یک دندانپزشک متخصص قادر است تا ظاهر دندان های شما را زیباتر کرده و به سلامت دهان و دندان شما کمک شایانی نماید.

پولیش دندان در مقابل بلیچینگ و کامپوزیت دندان، روش مقرون به صرفه ای است و می تواند در کمترین زمان ممکن لبخندی زیبا برای شما به ارمغان بیاورد. بر اساس تجربه به دست آمده، برای داشتن دندان هایی زیبا و البته سالم انجام دو بار پولیش دندان در سال برای هر فردی ضروری است.

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] و طبیعی‌سازی آن دندان با سایر دندان‌ها نسبت به انجام پولیش اقدام نمایید. انجام این روش به هیچ عنوان زمان‌بر نیست؛ […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *