جایگزینی دندان های از دست رفته

با توجه به آمار بالای آسیب دیدگی دندان ها و عدم رعایت بهداشت دندان، جایگزینی دندانهای از دست رفته برای اغلب افراد جامعه اهمیت ویژه‌ای دارد. هر فرد 32 دندان دائمی دارد و بسیاری از افراد در محدوده سنی بین ۴۵ تا ۶۵ سال به دلایل مختلفی حداقل یکی از دندان‌های خود را از دست داده اند. افتادن دندان تاثیرات مختلفی روی عملکرد دندان ها دارد و زیبایی لبخند فرد را به شکل منفی تحت تاثیر قرار می دهد.

بنابراین در این مطلب تصمیم گرفتیم که عواقب جدی از دست رفتن دندان ها را روی سلامت عمومی بدن را بررسی کنیم و گزینه‌هایی که می‌تواند به عنوان جایگزینی دندانهای از دست رفته به کار ببرید معرفی کنیم.

شایعترین علل از دست رفتن دندان ها

در برخی موارد خاص برخی از افراد با وجود اینکه دندان شیری دارند، بعد از افتادن آنها چیزی به اسم دندان دائمی رشد نمی کند یا حتی در برخی موارد نادر می بینیم که برخی از افراد فاقد دندان شیری هم هستند. البته شایع‌ترین دلیل از دست دادن دندان‌ها می‌تواند سانحه و حوادث باشد. در این بین نمی‌توانیم از تاثیر بیماری لثه و پوسیدگی دندانها چشم‌پوشی کنیم که اگر بدون درمان باقی بماند منجر به از بین رفتن و افتادن دندان‌ها می‌شود. این بیماری ها به مرور زمان به لثه و بافت نگهدارنده دندان ها آسیب میزنند و در نتیجه باعث می شود که دندان ها بیفتند.

چرا باید به فکر جایگزینی دندانهای از دست رفته باشیم؟

به طور کلی هر کدام از دندان ها نقش خاصی در ساختار دهان دارد و افتادن دندان به معنی ایجاد یک شکاف در ساختار آنهاست که رابطه بین دندان ها را مختل می کند و نتیجه منفی روی عملکرد آنها می گذارد. در ضمن از دست رفتن دندان ها به معنی از بین رفتن نظم و ترتیب دندان ها بوده که روی زیبایی لبخند فرد تاثیر منفی گذاشته و می تواند اعتماد به نفس او را کاهش دهد.

از جمله تاثیرات منفی از دست دادن دندان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکل در صحبت کردن و تلفظ صحیح حروف

بسته به محل قرارگیری دندان افتاده، برخی از آنها تاثیر زیاد و چشمگیر روی کیفیت گفتار فرد می گذارند. در حقیقت چسبیدن زبان به پشت دندان ها و به کام فرد به او اجازه می‌دهد که حروف مختلف را ادا کند. این در حالی است که افتادن دندان ها باعث می شود که بیان برخی صداهای خاص برای او سخت شود و به همین دلیل باید به دنبال جایگزینی دندانهای از دست رفته خود باشد.

تغییر در وضعیت قرارگیری سایر دندان ها

هنگامی که یک یا چند دندان از دست می رود، دندان‌های باقیمانده در دهان شروع به تغییر می‌کنند و فشار ناشی از جویدن و صحبت کردن باعث می شود که دندان ها به سمت فضای ایجاد شده حرکت کنند. از طرف دیگر فشار طبیعی که روی دندان ها وجود دارد باعث می‌شود که دندان‌های باقیمانده برای جبران شکاف به وجود آمده حرکت کنند و در نتیجه باعث تغییر وضعیت دندان‌ها و چرخش احتمالی آنها می‌شود.. در برخی افراد شدت این مشکل به حدی است که نظم و ترتیب همه دندانها به هم می‌خورد و ظاهر فرد تغییر می کند.

بیماری لثه

شکاف به وجود آمده ناشی از افتادن دندان اگر با جایگزینی دندانهای از دست رفته پر نشود به محل مناسبی برای تشکیل پلاک و در نتیجه تجمع باکتری ها تبدیل می شود که دندان های جانبی در دسترس آنها قرار دارد. تمیز کردن این شکاف ها با توجه به سخت بودن دسترسی به آنها برای فرد مشکل می‌شود و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان فرد را در معرض پلاک و تارتار قرار می دهد که طبیعتاً می تواند منجر به بیماری لثه شود.

شکل ظاهری فرد

متاسفانه فضای ناشی از دندانهای های از دست رفته به خصوص در دندانهای جلو، در محیط‌های عمومی و در هنگام صحبت کردن در محیط‌های اجتماعی بیش از بیش خودنمایی می کند. این موضوع روی اعتماد به نفس فرد برای لبخند زدن و تعامل با دیگران تاثیر منفی می گذارد و اگر با جایگزینی دندانهای از دست رفته همراه نباشد می‌تواند منجر به شرم فرد و در نتیجه کاهش اعتماد به نفس او شود.

گزینه های جایگزینی دندانهای از دست رفته

وقتی که شما به یک متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی مراجعه می کنید و از او می خواهید که فضای ناشی از دندان از دست رفته را پر کند و زیبایی چهره شما را برگرداند، چند گزینه پیش روی شما قرار می دهد که هر کدام از آنها شرایط خاص خود را دارند. رایج‌ترین گزینه‌هایی که برای جایگزینی دندانهای از دست رفته شناخته می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های دندانی گزینه ای درمانی هستند که درصورتی که نیازمند جایگزینی یک دندان از دست رفته هستید و یا زمانی که چند دندان مختلف در نواحی مختلف دهان خود را از دست داده اید، مناسب شما خواهد بود. در این روش که با عمل جراحی همراه است، یک پایه فلزی تیتانیومی در فک شما قرار می گیرد، سپس روکش ایمپلنت روی آن قرار می گیرد که موجب می‌ شود دندان در جای خود ثابت و محکم باقی بماند.

اصولاً ایمپلنت ‌های دندانی یک جایگزین مناسب و پایدار برای دندان های از دست رفته به شمار می‌ روند. هزینه ایمپلنت های دندانی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله می توان به تبحر متخصص جراحی لثه و ایمپلنت، برند بکار رفته، شرایط لثه و فک بیمار و عوامل دیگر وابسته است.

جایگزینی دندان های از دست رفته

جایگزینی دندان های از دست رفته

مزایا و معایب ایمپلنت های دندانی

بزرگترین مزیت ایمپلنت‌ های دندانی این است که دندان جایگزین شده به دندان طبیعی شباهت زیاد و دوام و مقاومت بالایی دارد و حتی می‌ تواند تا ده‌ ها سال دوام داشته باشد. علاوه بر این دندان های اطراف این دندان، درگیر مسئله نمی شوند و باعث تراش یا پوسیدن دندان های کناری نخواهد شد، برخلاف آنچه در بریج ها (پل های دندانی) اتفاق می ‌افتد. بنابراین دندان های اطراف دندان جایگزین، سالم باقی خواهند ماند.

اما ایمپلنت ‌های دندانی نیز نیازمند عمل جراحی هستند و بنابراین برای عمل موفقیت‌آمیز و بهبودی زود هنگام پس از انجام این عمل، بیمار باید از سلامت جسمی خوبی برخوردار باشد. علاوه بر این توجه داشته باشید که روند بهبود ایمپلنت ‌های دندانی می تواند چندین ماه به طول بیانجامد.

همچنین ایمپلنت های دندانی نسبت به سایر گزینه های جایگزین دندان های از دست رفته می تواند هزینه بیشتری داشته باشد. برخی از بیمه ها هزینه این عمل را پوشش می ‌دهند اما ممکن است تنها جزئی از آن را پوشش دهند و یا در برخی زمینه ها ممکن است هزینه کاملاً به عهده فرد بیمار باشد.

لازم به ذکر است توجه داشته باشید برخی از عوامل می ‌توانند درصد موفقیت ایمپلنت‌ های دندانی را کاهش دهند که از آن جمله می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری های لثه
  • سیگار کشیدن
  • عدم استحکام کافی استخوان فک
  • استفاده از برخی از داروها
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • مراجعه به یک جراح بی تجربه

جایگزینی دندان های از دست رفته

جایگزینی دندان های از دست رفته

بریج دندان

در صورتی که تمایل ندارید از ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده نمایید، گزینه بعدی شما می تواند بریج های دندان باشد. بریج های دندان خصوصا در صورتی برای شما مفید خواهد بود که یک یا چند دندان را در ناحیه ای مشابه از دهان خود از دست داده باشید.

 یک بریج دندان ، شکاف ایجاد شده در اثر از دست رفتن دندان یا دندان ها را با استفاده از یک پروتز یا دندان مصنوعی پر می کند. پروتزها به دندان های مجاور متصل می‌ شوند و سپس با استفاده از یک چسب مخصوص در جای خود مستحکم خواهند شد.

در واقع بریج های دندان یک دندان مصنوعی هستند که به آن پونتیک نیز گفته می شود. پونتیک ها را می توان از جنس های مختلف مانند طلا تهیه کرد، اما معمولاً جنس آن ها پرسلن است تا از نظر زیبایی با دندان های طبیعی شما مغایرت نداشته باشد.

بسته به مواد مورد استفاده و ناحیه ای که بریج دندان باید قرار بگیرند، موقعیت بریج ها متغیر خواهد بود. متوسط هزینه ساخت و قرارگیری بریج های دندان کاملا متفاوت و تابع شرایط مختلف بیمار خواهد بود. علاوه بر این توجه داشته باشید که ممکن است برخی از بیمه ها کلیه هزینه استفاده از بریج های دندان را متقبل شوند.

جایگزینی دندان های از دست رفته

جایگزینی دندان های از دست رفته

مزایا و معایب بریج های دندان

بریج های دندان مزایای زیادی دارند زیرا ظاهری کاملاً مشابه دندان ‌های طبیعی دارند و این طور به نظر می رسد که شما همه دندان های طبیعی خود را در دهان دارید. علاوه بر این آن ها ارزان قیمت تر از ایمپلنت های دندانی هستند، اما در مقابل تمیز کردن دندان مصنوعی و دندان های مجاور بریج های دندان ممکن است کمی دشوار باشد و به همین دلیل بریج ها موجب تغییر رنگ دندان های اطراف خود می شوند. علاوه بر این در صورتی که یک بریج دندان به خوبی نصب نشده باشد می‌ تواند به مرور زمان به دندان های مجاور آسیب برساند. نفوذ پلاک ها و باکتری ها به زیر بریج در اثر دشوار بودن تمیز کردن دندان ها در این نواحی نیز موجب پوسیدگی دندان ها یا عفونت لثه ها خواهد شد.

همچنین همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، در مقایسه با ایمپلنت های دندانی، بسیاری از بیمه ‌ها هزینه دندانپزشکی بریج ها را پوشش می دهند. لازم به ذکر است ممکن است هر ۵ تا ۱۵ سال بریج های دندان نیاز به تعویض داشته باشند اما ایمپلنت های دندانی یک روش درمانی دائمی محسوب می ‌شوند.

جایگزینی دندان های از دست رفته

جایگزینی دندان های از دست رفته

پروتزهای دندانی متحرک

در صورتی که همه دندان‌ های خود را در ناحیه یکی از فک‌ های بالا یا پایین یا هر دو از دست داده باشید، دندانپزشک شما ممکن است پروتزهای کامل را به شما پیشنهاد کند. اما در صورتی که تنها نیاز به جایگزینی تعدادی از دندان های از دست رفته خود دارید ممکن است یکی از گزینه ها استفاده از پروتزهای جزئی متحرک باشد. پروتزهای جزئی متحرک متشکل از یک سری دندان های مصنوعی هستند که به یک پایه صورتی که ظاهری شبیه به لثه طبیعی دارد، متصل شده اند. دندان های طبیعی شما این پایه پلاستیکی متحرک را در جای خود ثابت نگه می دارند.

در واقع برخی از پروتزهای جزئی نیز دارای یک قلاب هستند که به دندان های طبیعی شما متصل می‌ شوند و در جای خود ثابت می مانند. پایه این پروتزهای مصنوعی متناسب با رنگ لثه های شما طراحی می شود. دندان های مصنوعی که روی این پایه ها قرار می گیرند نیز رنگی مشابه رنگ طبیعی دندان های شما خواهند داشت بنابراین در صورتی که نیاز به جایگزینی چندین دندان در یک ناحیه از دهان خود را دارید، ممکن است این پروتزها یکی از گزینه‌ های مناسب برای شما محسوب شوند. دندان های جزئی متحرک تحت پوشش برخی از بیمه‌ ها قرار دارند. البته هزینه ‌ای که شامل این پروتزها می شود بسته به عوامل مختلف متفاوت است.

مزایا و معایب پروتزهای جزئی متحرک

پروتزهای جزئی متحرک در دهان ظاهری کاملاً طبیعی دارند و درست مشابه دندان های طبیعی شما به نظر می ‌رسند. همچنین ترمیم و تعویض آن ها نسبت به سایر گزینه ‌های جایگزین کمتر است، اما در مقابل برخی از افراد ممکن است دندان های مصنوعی و پروتزهای جزئی متحرک را ناخوشایند بدانند، زیرا مدتی طول می ‌کشد تا دهان آن ها به این جزء خارجی جدید عادت کند و با آن سازگار شود. علاوه بر این پروتزهای جزئی متحرک باید به صورت روزانه از جای خود خارج شده، خود آن ها و نواحی دهان کاملاً تمیز شوند و همچنین توصیه می شود حتما آن ها را قبل از خواب از دهان خارج کنید. این تغییر محل به صورت مداوم ممکن است آن ها را در معرض آسیب قرار دهد.

تاثیرات منفی دندان ‌های از دست رفته

دندان های از دست رفته در برخی مواقع ممکن است تاثیرات منفی ناچیزی داشته باشند و یا بدون تاثیر باشند. برای مثال بسته به محل دندان از دست رفته، حتی ممکن است شما متوجه فضای خالی ایجاد شده در دهان خود نیز نشوید. این در صورتی است که دندان از دست رفته در پشت یا قسمت انتهایی دهان قرار گرفته باشد.

اما طراحی دندان های شما به گونه ای است که باید همه با هم کار کنند و بنا بر این از دست دادن یک یا چند دندان در برخی مواقع می تواند روی گفتار و روند غذا خوردن افراد تاثیراتی منفی بگذارد و یا با گذشت زمان مشکلات جانبی دیگری را نیز ایجاد کند.

اگر جویدن غذا دشوار یا ناراحت کننده باشد، حتی ممکن است مجبور شوید تنها با سمت دیگر دندان ‌های خود بجوید و یا سرعت غذا خوردن خود را بسیار کند کنید که این امر می ‌تواند روی عضلات فک و صورت شما تأثیر منفی بگذارد.

همچنین ممکن است سایر دندان‌ های باقیمانده در جای خود جا به جا شوند و با توجه به فضای اضافی ایجاد شده در فک حرکت کنند، برای مثال ممکن است دندان های نیش از جای اصلی خود جابجا شوند که این امر می ‌تواند مشکلاتی در زمینه جویدن غذا و ساییدن دندان ها به روی هم ایجاد کند.

جایگزینی دندان های از دست رفته

جایگزینی دندان های از دست رفته

 نتیجه گیری

بنابر آنچه تاکنون به آن اشاره شد، ممکن است در اثر پوسیدگی دندان، مشکلات و بیماری های لثه و جراحات وارد شده، یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید. در این صورت توصیه می شود حتماً در ابتدا با یک دندانپزشک در این خصوص صحبت نمایید تا بتوانید بهترین روش برای جایگزینی دندان‌ های از دست رفته خود را انتخاب کنید. بسته به گزینه انتخابی برای جایگزینی دندان‌ های از دست رفته، تعداد دندان هایی که از دست رفته اند و موقعیت مکانی آن ها، هزینه‌ ای که متقبل خواهید شد متفاوت خواهد بود. توجه داشته باشید برخی از بیمه ‌های درمانی ممکن است کل هزینه جایگزینی دندان ‌های از دست رفته یا حداقل قسمتی از آن ها را پوشش دهند.

گزینه های درمانی که در این مطلب به ان ها اشاره شد، یعنی ایمپلنت های دندانی، بریج های دندان یا پروتز های جزئی متحرک برای جایگزینی دندان‌ های از دست رفته موثر هستند و در بیشتر موارد همه این گزینه ها در صورت مراقبت منظم، مسواک زدن و استفاده از دهانشویه حتی تا چندین سال دوام خواهند داشت.

شما هم اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد گزینه های جایگزینی دندان‌های از دست رفته داشته باشید و مناسب ترین آنها را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید با ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *