دندانپزشکی ترمیمی در چه مواردی کاربرد دارد؟

سلامت دهان و دندان نقش به سزایی در بهبود سلامت کلی جسمانی بشر دارد. از این رو مراقبت و بهبود سلامت دهان و دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به منظور حفظ سلامت دندان ها توصیه می شود به صورت منظم به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

عموما هر ۶ ماه یک بار باید برای معاینه دندان‌ ها به دندان پزشک مراجعه کرد. دندانپزشک دندان های شما را معاینه کرده و تصمیم می ‌گیرد برای مراقبت از دندان ها چه کاری را به شما توصیه کند. برخی اوقات ممکن است دندانپزشک به شما راهکارهایی بیش از تمیز کردن با روش های متداول تجویز کند.

دندانپزشکی ترمیمی در واقع شامل مراحل تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ‌های دهان و دندان می شود. پس از معاینه دندان ها ممکن است دندانپزشک شما یک طرح برای ترمیم دندان های پوسیده، ترک خورده و یا دندان هایی که دچار لکه شده اند و یا حتی آن هایی که از بین رفته اند، برای شما برنامه ریزی کند. هر دندان بسته به شرایطی که دارد ممکن است نیاز به پر کردن، روکش، ایمپلنت و یا بریج داشته باشد.

خدمات دندانپزشکی ترمیمی

خدمات دندانپزشکی ترمیمی

معاینه دندانپزشکی ترمیمی

برای معاینه دهان و دندان ها روش های مختلفی وجود دارد. دندانپزشک می ‌تواند با معاینه ظاهری دندان ها و یا استفاده از عکس های رادیوگرافی، سلامت دندان ها را بررسی کند. این امر در یک جلسه مراجعه به دندانپزشک اتفاق می ‌افتد. در صورتی که دندان شما نیاز به ترمیم های سطحی داشته باشد، دندانپزشک می ‌تواند در همان جلسه اقدامات لازم برای ترمیم را انجام دهد. اما مشکلات پیچیده تر برای درمان نیازمند روش های پیچیده تر نیز هستند. گاهی مواقع بنا به صلاح دید دندانپزشک ترمیمی ممکن است به یک اندودنتیست، پریودنتیست و یا جراح فک و صورت ارجاع داده شوید.

امروزه در زمینه مراقبت‌ های دندانپزشکی، سلامت دهان و دندان و زیبایی دندان ها پیشرفت ‌های زیادی انجام گرفته است. دندانپزشک شما می ‌تواند مواردی را که موجب بهبود سلامت دهان و دندان و زیبایی لبخند شما می شود به شما توصیه کند. ممکن است در صورت نیاز به انجام درمان های پیچیده دندان پزشک مجبور باشد از آرام بخش یا بیهوشی های موضعی استفاده کند تا شما بتوانید مراحل درمان را بدون ناراحتی و اضطراب سپری کنید.

خدمات دندانپزشکی ترمیمی

خدمات دندانپزشکی ترمیمی

موادی که برای ترمیم دندان ها استفاده می شود:

مواد مورد استفاده برای ترمیم دندان ها به چهار نوع: پرسلن، آمالگام دندانی و رزین های کامپوزیتی و طلا تقسیم می شود. رزین های کامپوزیتی شامل ترکیبات سرامیکی یا پلاستیکی است که می تواند به صورت ترکیبی با یونومر های شیشه مورد استفاده قرار بگیرد. استفاده از فلزات در درمان‌ های دندانپزشکی امری متداول است و فلزات گرانبها مانند طلا و یا فلزات بی ارزشی وجود دارند که دارای دوام بالایی هستند و برای پر کردن دندان ها از آن ها استفاده می شود.

نکته حائز اهمیت آن است که توصیه می ‌شود در خصوص وجود جیوه در مواد پرکننده دندان با دندانپزشک خود صحبت کنید. اگرچه طبق گفته برخی از دندانپزشکان مواد جیوه ای موجود در مواد پرکننده غیر سمی هستند با این حال عده ای ترجیح می دهند از این مواد استفاده نکنند.

 انواع مواد پرکننده دندان

در پاراگراف های فوق روش ‌های درمانی متنوع برای بهبود سلامت دهان و دندان‌ ها معرفی شد. یکی از مواردی که به آن ها اشاره شده است، پرکردن دندان ها می باشد. در بیشتر مواقع از آمالگام ها برای ترمیم سطح دندان استفاده می شود. این آمالگام ها بیشتر روی دندان‌ های پشتی قرار می گیرند، زیرا ظاهری غیر طبیعی دارند و زیبایی را تحت تاثیر قرار می دهند. آمالگام ها آلیاژی هستند که حاوی جیوه و یا مواد جایگزین جیوه است. نوع دیگری از پرکننده ها که به رزین های کامپوزیتی موسوم هستند و برای ترمیم هایی استفاده می شوند که جنبه زیبایی دارند، زیرا این رزین ها رنگی مشابه رنگ دندان دارند. به همین دلیل بیشتر افراد تمایل دارند از این رزین های کامپوزیتی هم در دندان ‌های جلویی و هم در دندان‌ های عقبی استفاده کنند.

خدمات دندانپزشکی ترمیمی

خدمات دندانپزشکی ترمیمی

 ونیر دندانی

ونیر ها یک لایه از مواد پرسلن یا کامپوزیتی هستند و رنگی مشابه رنگ دندان طبیعی دارند. عموما ونیر ها روی یک دندان قرار می گیرند، اما در مواقعی مشاهده شده که از ونیر پیوسته برای چند دندان استفاده شود. دندان های جلویی بالا و پایین با استفاده از باند های مخصوص روکش می شوند. این روکش ها ظاهر دندان های شکسته شده و ترک خورده را بهبود می دهد و به زیبایی افراد کمک می ‌کند.

روکش و بریج دندان

برای ترمیم همه یا بخشی از دندان شکسته شده، ترک خورده و یا آسیب دیده بنا به توصیه انجمن دندانپزشکی آمریکا، از بریج های دندانی استفاده می شود. روکش ها از جنس طلا، پرسلن یا سایر مواد سرامیکی ساخته می ‌شوند. بریج ها نیز یک جایگزین هستند که برای پروتز ها یا دندان های طبیعی از دست رفته مورد استفاده قرار می ‌گیرند. بریج ها متشکل از یک روکش هستند که با تکیه بر دندانهای دو طرف فضای بی دندانی، به بخش‌ های بی دندانی یک پروتز ثابت متصل می‌ شوند.

خدمات دندانپزشکی ترمیمی

خدمات دندانپزشکی ترمیمی

سایر ترمیم دندانپزشکی

ترمیم های دندانپزشکی تنها منحصر به موارد اشاره شده نیستند. برخی مواقع از ترمیم هایی استفاده می‌شود که کمتر متداول هستند. از جمله این ترمیم های دندانپزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمپلنت ها: از ایمپلنت ها به عنوان جایگزینی برای دندان های طبیعی استفاده می شود. ایمپلنت ها با استفاده از یک پیچ تیتانیومی در استخوان فک قرار می‌ گیرد و در نهایت یک روکش به آن متصل می شود. بنا به اظهارات انجمن دندانپزشکی آمریکا استفاده از ایمپلنت ها ظاهر و احساسی طبیعی به بیمار می بخشند.
  • Inlay: یک روش ترمیم دائمی است که برای ترمیم سطوح جانبی دندان استفاده می شود. جنس آن عموما از طلا، پرسلن یا سایر مواد سرامیکی است.
  • Onlay: یک روش ترمیم دائمی برای ترمیم سطح جویدن و بخشی از سطح کناره های دندان های عقبی به شمار می رود. کاملاً شبیه Inlay ، جنس این مواد نیز از طلا، پرسلن یا سایر مواد سرامیکی است.
  • باندینگ: این روش درمانی که عموما به باندینگ کامپوزیتی موسوم است، به ترمیم و یا تقویت دندان های جلویی کمک می کند.

رعایت بهداشت دهان و دندان موجب کاهش بیماری های دندان می شود. با کاهش بیماری های دهان و دندان نیازی به انجام روش های ترمیمی گوناگون نیز نخواهد بود.

خدمات دندانپزشکی ترمیمی

خدمات دندانپزشکی ترمیمی

در ادامه به مراقبت های بهداشتی دهان و دندان که برای بهبود سلامت دهان و دندان شما توصیه می شود اشاره خواهد شد:

همواره به یاد داشته باشید پلاک و جرم دندان می توانند در اطراف ترمیم های دندانی انجام گرفته تجمع کنند. این باکتری ها از مواد غذایی ای که در لا به لای دندان ها گیر می کند تغذیه می کنند و تکثیر می شوند و موجب بروز مشکلات جانبی مانند عفونت دندان ها و لثه ها خواهند شد. با کنترل روند رشد این پلاک ها می توان از پوسیدگی دندان ها و یا بیماری های عفونی لثه ها جلوگیری کرد. برای کنترل پلاک ها و باکتری های دهان و دندان باید از یک روش صحیح بهداشت دهان و دندان استفاده کرد.

این رژیم شامل حداقل دو بار مسواک زدن با مسواک نرم در طول مدت شبانه روز، استفاده از نخ دندان، استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید و استفاده از فلوراید به صورت موضعی مانند لاک یا ژل و یا استفاده از دهانشویه های حاوی فلوراید است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *