هر آنچه باید که باید در مورد دندان مصنوعی فلیپر بدانید

در صورتی که تعداد دندان های شما به هر دلیلی، از تعداد استاندارد کمتر شده و تعدادی از دندان هایتان را از دست داده اید بهتر است فکری به حال پر کردن جاهای خالی آن ها کنید. زیرا یکی از جنبه های مهم زیبایی شما، پر کردن جای خالی دندان ها است تا لبخندی کامل به دست آورید. همچنین، با این کار باعث می شوید تا در غیاب دندان های افتاده، شکل کلی صورتتان به مرور زمان تغییر نکند. در حال حاضر، روش های زیادی برای این منظور وجود دارد که استفاده از دندان مصنوعی فلیپر یکی از آن ها است. به دندان مصنوعی فلیپر، پروتز موقت جدا شدنی اکریلیک هم گفته می شود.

دندان مصنوعی را می توان یک ریتینر جدا شدنی دانست که روی فک پایین و یا در امتداد سقف دهان یا همان کام قرار می گیرد. بر روی این فلیپر به تناسب جاهای خالی دندان ها، یک یا چند دندان مصنوعی متصل می شود. به این ترتیب، اگر تاکنون بنا به دلایل مختلف نظیر آسیب دیدگی، پوسیدگی و یا کشیدن، برخی از دندان های خود را از دست داده اید، با قرار دادن آن در دهان، می توانید لبخندی کامل به دست آورید.

دندان مصنوعی فلیپر

دندان مصنوعی فلیپر

دندان مصنوعی فلیپر در اصل نوعی دندان مصنوعی تکه ای موقت است که برای داشتن آن باید به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا برای تهیه آن ابتدا باید دندانپزشک به کمک ماده ای نرم از دهان شما قالبگیری نماید تا بر اساس آن فلیپر را آماده کند. پس از آن که عمل قالبگیری انجام شد، آن را به لابراتوار دندانپزشکی می فرستند. در نهایت، در لابراتوار دندان، فلیپر از روی قالب و متناسب با دهانتان ساخته خواهد شد. به این ترتیب، دندان فلیپر شما که از رزین آکریلیک دندانی ساخته شده و هم رنگ با لثه است، کمک می کند تا شکاف های میان دندان های خود را به خوبی پوشش دهید.

اگر از آن دسته افرادی باشید که یک یا چند دندان خود را از دست داده اید، ممکن است بخواهید از دندان مصنوعی فلیپر استفاده کنید. بنابراین، بهتر است چند نکته مهم در این باره را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

مزایای دندان فلیپر

دندان مصنوعی فلیپر امتیازاتی دارد که منجر به جذابیت این نوع دندان مصنوعی موقت گردیده است. برخی از مزیت هایی که می توان برای دندان فلیپر در نظر گرفت را در ادامه توضیح می دهیم.

قیمت مناسب نسبت به روش های دیگر

دندان مصنوعی فلیپر نسبت به روش هایی نظیر ایمپلنت و یا پروتزهای تکه ای دیگر، قیمت بسیار مناسب تری دارد. بنابراین، برای افرادی که توان مالی مساعدی ندارند، استفاده از این نوع پروتز موقت، باصرفه تر خواهد بود.

ظاهر طبیعی دارد

دندان مصنوعی فلیپر ظاهری نسبتا طبیعی دارد که باعث می شود جایگزین مناسبی برای دندان های اصلی شما باشد.

ساخت سریع

برای داشتن دندان مصنوعی فلیپر زمان زیادی را منتظر نمی مانید. در واقع، مدت کوتاهی پس از قالبگیری می توانید دندان فلیپر خود را داشته باشید.

استفاده آسان

برای اینکه از دندان فلیپر استفاده کنید، تنها کافی است آن را در دهان خود قرار دهید.

تثبیت دندان های کنونی

وجود فلیپر باعث می شود که دندان های کنونی شما جابجا نشده و در جای خود باقی بمانند.

دندان مصنوعی فلیپر

دندان مصنوعی فلیپر

آیا غذا خوردن با دندان فلیپر امکان پذیر است؟

مطمئنا اگر تعدادی از دندان های خود را از دست داده باشید، غذا خوردن برایتان دشوار است. لازم است بدانید که دندان مصنوعی فلیپر نه تنها در غذا خوردن شما مشکلی به وجود نمی آورد، بلکه باعث می شود تا غذای خود را حتی بهتر از قبل بجوید. اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که دندان مصنوعی فلیپر به دلیل ساخته شدن از مواد سبک، شکننده بوده و در اثر فشار می تواند بشکند. به همین دلیل باید در هنگام خوردن مواد غذایی مراقب باشید که فشار زیادی به آن ها وارد نکنید.

معایب دندان مصنوعی فلیپر

همان طور که در بالا اشاره شد، دندان های مصنوعی فلیپر مزایای زیادی دارند و به همین دلیل، تعداد قابل توجهی از افراد از این نوع دندان برای پر کردن جای خالی دندان های خود استفاده می کنند. با این حال، لازم می دانیم به برخی از معایب این نوع دندان مصنوعی نیز اشاره کنیم تا آگاهی شما در مورد استفاده از آن ها را بالا ببریم.

ماندگاری کمی دارند

این نوع پروتز از مواد ارزان قیمت تر ساخته می شوند و نسبت به دیگر پروتزهای مصنوعی مرسوم، از دوام کمی برخوردار هستند. به همین دلیل، احتمال اینکه دندان فلیپر ترک بردارد و یا بشکند، زیاد است که در این صورت باید آن را تعمیر کرده و یا با استفاده از یک فلیپر جدید جایگزین نمایید.

ایجاد درد و ناراحتی

هنگامی که برای اولین بار از دندان مصنوعی فلیپر استفاده می کنید، کمی برایتان نامانوس خواهد بود. به همین دلیل، ممکن است در اثر استفاده از آن احساس ناراحتی کنید. چنین مساله ای باعث می شود تا در فعالیت های مختلفی نظیر غذا خوردن و صحبت کردن کمی غیر طبیعی عمل کنید. در صورتی که پس از استفاده از دندان فلیپر احساس درد دارید بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا مشکلتان را بررسی کند.

حساسیت به مواد

برخی از افراد نسبت به استفاده از دندان های مصنوعی فلیپر حساسیت های شدید نشان می دهند. در واقع، ممکن است موادی که برای ساخت این نوع پروتزها به کار می رود، برای شما حساسیت زا باشد. به همین دلیل، بهتر است پیش از استفاده از آن ها، در مورد حساسیت های خود با دندانپزشکتان مشورت کنید.

شرایط نگهداری

برای اینکه امکان هر گونه عفونت و بیماری لثه را از بین ببرید و از پوسیدگی دیگر دندان های خود جلوگیری کنید، باید به طور مرتب دندان های فلیپر خود را تمیز کنید.

خطر تحلیل لثه

یکی از مشکلات ناشی از استفاده از فلیپرها، تحلیل رفتن لثه ها است. زیرا قسمت های جانبی پروتزهای یاد شده بر روی لثه قرار می گیرند و مانع از رسیدن بزاق به این نواحی می شوند. از آن جا که بزاق دهان در تمیز نگه داشتن لثه نقش اساسی دارند، بنابراین وجود این پروتزها مانع از سلامت لثه ها و منجر به تحلیل آن ها خواهند شد.

شل شدن

پروتزهای فلیپر با گذشت زمان و در اثر استفاده طولانی مدت می توانند شل شوند. در چنین مواقعی باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دندان مصنوعی شما را دوباره تنظیم کند. در این صورت فلیپرتان مجددا می تواند به خوبی در جای خود قرار گیرد.

دندان مصنوعی فلیپر

دندان مصنوعی فلیپر

هزینه دندان مصنوعی فلیپر

دندان مصنوعی تکه ای از جمله روش های کم هزینه برای ایجاد یک لبخند کامل است. هزینه ای که برای تهیه این نوع پروتز صرف می کنید، به موادی بستگی دارد که برای ساخت آن استفاده می شود. همچنین، تعداد دندان هایی که قرار است بر روی آن قرار گیرد نیز در قیمت آن اثرگذار خواهد بود.

چگونه باید از دندان مصنوعی فلیپر مراقبت نمایید؟

در صورتی که همواره بر اساس یک برنامه منظم پیش بروید، نگهداری و مراقبت از دندان مصنوعی تکه ای، نسبتا آسان است. در این مورد نیز مانند هر نوع ریتینر دیگری باید دندان فلیپر خود را از تکه های غذای باقی مانده و پلاک های ایجاد شده پاک سازی نمایید.

برای اینکه تمیز کردن فلیپر به خوبی انجام شود می توانید از آب گرم و یک مسواک با موی نرم که به مواد صابونی ملایم مانند صابون دست آغشته شده استفاده کنید. البته مایع ظرفشویی هم برای شستشوی آن ها مناسب است. پس از شستن دندان ها و پیش از آن که آن ها را در دهان قرار دهید، دهان خود را هم کاملا بشویید.

نکته ای که باید در تمیز کردن دندان های مصنوعی تکه ای خود رعایت کنید این است که به هیچ عنوان نباید از خمیر دندان در تمیز کردن آن ها استفاده نمود. زیرا ممکن است مواد موجود در آن به فلیپر آسیب می رساند.

در صورتی که فلیپر شما درد و فشار به همراه داشت و یا احساس لقی و شلی در دهان داشتید، برای تنظیم آن به دندانپزشک خود مراجعه کنید. با دندان تکه ای خود با زبان بازی نکنید و از حرکت دادن آن در دهان خودداری کنید؛ زیرا این کار باعث شل شدن آن خواهد شد.

مواد موجود در این پروتزها به مرور زمان رنگ می گیرند. بنابراین، بهتر است کمی در مصرف نوشیدنی ها و غذاهای با رنگ تیره نظیر چای، قهوه، آب زغال اخته و چغندر مراعات و دقت داشته باشید.

روش های پیشنهادی جایگزین فلیپرها

برای پر کردن جای خالی دندان هایتان، استفاده از دندان مصنوعی تکه ای موقت تنها راه نیست. شما می توانید از گزینه های دیگر و البته بهتر استفاده کنید که می توانند مشکل شما را به صورت دائمی و یا موقت حل کنند.

روش های دائمی

برخی روش ها برای مدت زمان طولانی می توانند مورد استفاده قرار گیرند که البته به مراتب گران تر نیز هستند.

بریج های دندان

یکی از گزینه های کاربردی استفاده از بریج های دندان است. این نوع ساختارهای دندانی به جای آن که تکه ای از یک پروتز مصنوعی باشند، مستقیما به دندان های خودتان و یا ایمپلنت وصل می شوند و به این ترتیب، فضاهای خالی دهان شما را به کمک دندان های کناری پر خواهند کرد.

ایمپلنت دندان یا کاشت دندان

در روش ایمپلنت، دندان های از دست رفته به کمک روش های جراحی به استخوان فک وصل شده و کاملا به دندان های طبیعی فرد شبیه است. این روش بهترین روش جایگزین کردن دندان های از دست رفته به شمار می رود.

دندان مصنوعی فلیپر

دندان مصنوعی فلیپر

روش های موقت

روش های موقتی مانند آنچه درباره فلیپر گفتیم، نسبت به روش های دائمی کم هزینه تر هستند. با این حال، از دندان مصنوعی فلیپر، دوام بیشتری خواهند داشت که البته کمی هم گران تر هستند. برخی از این روش ها را در زیر معرفی می کنیم.

پروتز تکه ای ثابت

این گونه پروتزهای تکه ای با قرار گرفتن بر روی دندان های کنونی، مشکل شما را حل خواهند کرد. البته از این روش تنها در صورتی می توانید استفاده کنید که تعدادی دندان سالم داشته باشید. چون پروتزهای تکه ای ثابت باید به دندان های خودتان وصل شوند.

اسنپ آن اسمایل (Snap-on-Smile)

پروتزهای اسنپ آن اسمایل، به صورت تکه ای بوده و بر روی دندان های فرد قرار می گیرند. این نوع پروتزها امتداد لثه را کاملا می پوشانند و در عوض به سقف دهان (کام) هیچ ارتباطی ندارند.

در چه صورتی کاندیدای مناسبی برای فلیپر به حساب می آیید؟

دندان مصنوعی فلیپر عمدتا برای مدت زمان کوتاهی قابل استفاده است. یکی از مواردی که می توان از این پروتزهای موقت استفاده کرد در زمانی است که فرد برای دریافت پروتزهای دائمی نظیر ایمپلنت و یا بریج دندان برنامه ریزی داشته باشد. مخصوصا اگر دندان های حذف شده در ناحیه جلویی دهان قرار داشته باشند. در هر حال، به کار بردن دندان مصنوعی فلیپر برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی شود؛ زیرا به مرور زمان سست خواهد شد.

ناگفته نماند که فلیپر در برخی موارد به تشخیص دندانپزشک، بهترین گزینه پروتز دائمی برای فرد به حساب می آید. بنابراین، اگر کاندید مناسبی برای روش های دائمی مانند بریج دندان و یا ایمپلنت نیستید، بنا بر تجویز دندانپزشک خود می توانید از فلیپر به عنوان جایگزین دائمی دندان های حذف شده خود استفاده کنید.

فلیپر عمدتا در بزرگسالان به کار می رود. اما در برخی از کودکان ممکن است بنا به دلایلی، دندان های پیشین دچار آسیب شوند. البته این امکان هم وجود دارد که در انتظار رشد دندان های دائمی خود باشند. این گونه کودکان هم می توانند به منظور حفظ اعتماد به نفس خود از پروتزهای موقت فلیپر استفاده کنند. در این صورت، تا زمانی که دندان های آن ها به شکلی سالم جایگزین گردند، می توانند لبخندی زیبا و کامل داشته باشند.

دندان مصنوعی فلیپر

دندان مصنوعی فلیپر

جمع بندی

دندان مصنوعی تکه ای موقت که تحت عنوان دندان مصنوعی فلیپر شناخته می شود، یکی از گزینه های ارزان قیمت به شمار می رود که برای کامل کردن لبخند شما به طور موقت مناسب است. در صورتی که بخواهید برای یک روش دائمی جایگزینی منتظر بمانید می توانید از این پروتزهای تکه ای استفاده کنید. فلیپرها هم در بزرگسالان و هم در کودکان قابل استفاده خواهند بود.

پیش از آن که برای استفاده از فلیپر اقدام نمایید، بهتر است با دندانپزشک خود درباره گزینه های موجود صحبت کنید تا بتوانید بهترین انتخاب سازگار با شرایط خود را انجام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *