مشکلات لمینت دندان | چگونه از آن ها جلوگیری کنیم؟

مشکلات و عوارض لمینت مواردی هستند که در صورت رعایت نکردن یک سری نکات و دستور العمل‌ها رخ می‌دهد. در این مقاله قصد داریم در ابتدا به بررسی چالش های لمینیت دندانی پرداخته و در ادامه نکاتی که از آن ها جلوگیری می‌کنند بپردازیم؛ با رعایت این نکات تا چندین سال بدون مشکل میتوانید از لمینت ها و لبخند زیبای خود لذت ببرید… با ما همراه باشید.

لمینت دندان چیست؟

لمنیت یکی از روش‌های مدرن زیبایی دندان است که برای حل مشکلاتی مثل شکستی، خوردگی و ترمیم رنگ دندان‌ها کاربرد دارد. در درمان لمینت از پوسته‌های نازکی استفاده می‌شود که استحکام بسیار بالایی داشته و می‌تواند رنگ زرد دندان ها، فرم بد و یکدست نبودن آن‌ها و یا فاصله‌ای که بین دندان‌ها می‌افتد را به خوبی پوشش دهند. این عمل به دو شکل لمینت سرامیکی یا لمینت کامپوزیت انجام می‌شود که تفاوت آن‌ها در جنس مواد بکار رفته بود و می‌توانید بسته به میزان هزینه مدنظر و همچنین مشکلی که دندانتان دارد، یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید.

عوارض لمینت دندان

عوارض لمینت دندان

عوارض لمینت سرامیکی بیشتر است یا کامپوزیت؟

بسیاری از افرادی که به منظور لمنیت دندان‌هایشان به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، قصد دارند بدانند برای اصلاح دندان و لبخندشان لمنیت کامپوزیت مناسب‌تر است یا سرامیکی؟ و کدام یک از این دو روش عوارض کمتری دارد؟ اگر بخواهیم با عوارض لمینت سرامیکی و کامپوزیت بیشتر آشنا شویم، در ابتدا باید تعریفی از هر دو را بیان کنیم. همان طور که در بخش بالایی گفتیم، در لمینت سرامیکی از سرامیک و در لمینت کامپوزیت از ماده کامپوزیت استفاده می‌شود.

بنابراین تنها تفاوت چشمگیر این دو نوع، جنس ماده آن‌ها بوده و به طور کلی لمینت سرامیکی از لمینت کامپوزیت محبوب‌تر است. در این بین طبیعی است هیچ روشی از روش‌های زیبایی دندان بدون عوارض نبوده و هر دو نوع لمینت معایب و عوارض مخصوص به خود را دارند. ما در این مقاله قصد داریم به برخی از عوارض لمینت سرامیکی دندان که رایج‌ترین روش ترمیم کردن و پوشش دندان است بپردازیم. تا پایان همراه ما باشید.

مشکلات و عوارض لمینت دندان

در این قسمت به رایج‌ترین عوارضی که ممکن است در صورت لمینت دندان با آن‌ها روبرو شوید پرداخته ایم:

برای کاشت لمینت نیاز به تراش دندان است

یکی از اصلی‌ترین عوارض لمینت، بازگشت ناپذیر بودن آن است. این یعنی هنگامی که شما لمینت را برای دندان‌هایتان انتخاب می کنید برای نصب لمینت باید چند دهم میلی‌متر از سطح مینای دندان تراشیده شود و همین امر باعث بازگشت ناپذیر بودن لمینت دندان می‌شود. البته لازم به ذکر است که این تراش کوچک، استحکام دندان را چندان تحت تأثیر قرار نداده و این موضوع به قدری اهمیت ندارد که شما را دچار استرس و نگرانی کند. اگر روی تراشیده شدن مینای دندان‌تان حساس هستید، روش‌های دیگری برای زیباسازی و سفیدکردن دندان‌ها وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را از دندانپزشک خود جویا شوید.

عوارض لمینت دندان

عوارض لمینت دندان

هزینه بالای لمینت دندان نسبت به سایر روش‌ها

یکی دیگر از مشکلات لمینت که البته نمی‌توان آن را خیلی هم عارضه دانست، هزینه بالای لمینت نسبت به کامپوزیت است. از آن جایی که ساختار لمینت و زیبایی آن نسبت به کامپوزیت بسیار بهتر است، بنابراین می‌توان انتظار این تفاوت قیمت را داشت. افرادی که دندان‌های خود را لمینت می‌کنند، معمولا مشکل مالی با آن نداشته و با آگاهی از قیمت آن این کار را انجام می‌دهند.

احتمال شکستگی و لب پر شدن لمینت

با وجود مقاومت و استحکام بالایی که لمینت‌های سرامیکی دارند، احتمال این که این لمینت‌ها دچار شکستن، لب پر شدن و ترک خوردگی شود وجود دارد. البته در نظر داشته باشید این نوع از مشکلات و عوارض لمینت دندان، بسیار کم اتفاق افتاده و به مراقبت بیمار بستگی دارد. یعنی اگر بیمار نتواند به خوبی نکات مراقبتی لمینت را رعایت نماید، می‌توان انتظار داشت لمینت به کار گرفته شده پس از مدتی دچار مشکل شود. انجام کارهایی مثل جویدن غذاهای سفت و ترد، باز کردن درب نوشابه با دندان، گاز گرفتن میوه‌های سفت و کال و غیره جزو مواردی است که احتمال شکستگی و لب پر شدن لمینت را افزایش می‌دهد.

بروز حساسیت در لثه و دندان‌ها

اگر دندان‌های شما دچار حساسیت باشد، ممکن است در اثر تراشیده شدن مینای دندان امکان بروز حساسیت دندانی رخ دهد. از این رو بیمار در هنگام خوردن غذاهایی که بسیار سرد و یا گرم هستند، احساس ناراحتی کرده و در ناحیه دندان موردنظر احساس درد کند. این مشکلات و دیگر عوارض لمینت که در این زمینه قرار می‌گیرند، معمولا پس از گذشت مدت زمان کوتاه به طور کامل از بین خواهند رفت. بنابراین اگر دچار حساسیت دندان شدید، نگران نبوده و آن را به عنوان یکی از عوارض کوتاه مدت لمینت در نظر بگیرید.

تفاوت رنگ لمینت با دندان

با وجود این که تنوع بسیار زیادی در رنگ لیمنت دندان وجود دارد، اما باز هم ممکن است تطابق کامل رنگ لمینت و دندان رخ ندهد. تنوع رنگ لمینت به قدری بالاست که سعی می‌شود دقیق‌ترین رنگ که متناسب با نوع دندان و لبخند شما مناسب است به کار گرفته شود. البته این مورد از عوارض جدی نیست چرا که این اختلاف رنگ معمولا بسیار ناچیز است و اگر رخ دهد کسی متوجه آن نخواهد شد. برای این که رنگ لمینت با رنگ دندان هماهنگ شده و تفاوت نداشته باشد، یک نکته مهم را باید رعایت کنید و آن هم این است که حتما قبل از لیمنت کردن دندان، به طور کامل دندان‌هایتان را جرم گیری کرده تا کمتر دچار معایب و عوارض لمینت شوید. پس از جرم گیری، دندان‌های شما سفید می‌شود اما رنگ لمینت تغییری نکرده و از این رو می‌تواند رنگ نزدیک‌تری به دندان‌ها داشته باشد.

تغییر رنگ در طولانی مدت

جنس لمینت سرامیکی به شکلی است که در مقابل تغییر رنگ بسیار مقاوم بوده و در سال های اول استفاده رنگ آن کاملا حفظ می‌شود. با این وجود، اگر غذاهایی که در آن‌ها رنگ‌های طبیعی و مصنوعی به کار رفته است را بیش از اندازه مصرف کنید، رنگ لمینت می‌تواند دچار تغییر شود. مصرف موادی مثل چای، قهوه، آلوچه و لواشک و همچنین کارهایی مثل استعمال سیگار و قلیان نیز در همین دسته قرار می‌گیرد. همچنین فراموش نکنید اعمال فشار و نیروی زیاد به دندان‌ها نیز سبب تغییر رنگ لمینت و از بین رفتن ساختار آن می‌شود. اگر از این که رنگ لمینت تغییر کند نگران هستید، باید رژیم غذایی و برخی عادات از جمله سیگار کشیدن را به طور کامل ترک کنید.

امکان پوسیدگی دندان در هنگام استفاده از لمینت

بسیاری از افراد تصور می‌کنند لمینت باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود در صورتی که اصلا این طور نبوده و این تفکر کاملاً اشتباه است. از آن جایی که لمینت تنها نیم میلی‌متر از جلوی دندان را پوشش می‌دهد، باقی دندان‌های شما ساختار طبیعی خود را حفظ کرده و می‌تواند گرفتار پوسیدگی یا مشکلات این چنین شود. به همین علت اگر قصد استفاده از لمنیت را دارید، بهتر است به صورت روزانه و مستمر بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمایید. در نهایت فراموش نکنید که اگر دندان لمینت شده شما دچار پوسیدگی شده و تحلیل رود، امکان لق شدن آن وجود داشته و می‌تواند به کلی اثر لمینت را از بین ببرد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *