آیا می توان پراکسید هیدروژن را می توان به عنوان دهانشویه معرفی کرد؟

نظریه ها درمورد پراکسید هیدروژن متفاوت هستند. باید در این جا به شما بگوییم که مصرف این ماده معروف اگر بیش از حد نشود و در حد متعادل باشد می تواند به عنوان دهانشویه برای سلامت دهان و دندان شما مورد استفاده قرار گیرد. لازم به ذکر است که قورت دادن آن برای تمامی افراد ممنوع می باشد‌ و فقط باید آن را در دهان خود بچرخانید سپس دهانتان را خالی کنید. حتماً تا به حال شنیده اید که بسیاری از افراد سؤال های متعددی از جمله سؤالات ذیل را می پرسند. ما برایتان پاسخ سؤالاتی مانند غرغره کردن پراکسید هیدروژن مشکلی برایمان ایجاد نمی کند؟ آیا برای درمان زخم های داخل دهان می توان از پراکسید هیدروژن استفاده کرد؟ و آیا سفید کردن دندان ها به کمک دهانشویه پراکسید هیدروژن امکان پذیر است؟ را فراهم کرده ایم.

تعریفی از پراکسید هیدروژن

عموماً پراکسید هیدروژن را به عنوان ماده ای که خواص ضد باکتری و ضد عفونی دارد می شناسیم. افراد می توانند برای ضد عفونی کردن محل بریدگی و زخم ها از این محلول استفاده نمایند. همچنین از پراکسید هیدروژن در رفع سوختگی های جزئی نیز استفاده می شود. اگر محلول تهیه شده از غلظت بسیار زیادی برخوردار بود، باید آن را به همراه مقداری آب رقیق کرد تا پوست شما و شخص مورد نظر را نسوزاند. مراقب باشید، این ماده حتی در صورت رقیق شدن نیز نباید بلعیده شود.

خواص پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه

خواص پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه

خواص پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه

همان طوری که در متن فوق اشاره شد، پراکسید هیدروژن ماده ای ضد ویروسی و ضد عفونی می باشد. از این رو می توان برای بهداشت و سلامت دهان و دندان هایتان از این ماده فوق العاده استفاده کنید. جالب است بدانید هنگامی که گلو درد دارید، می توانید پراکسید هیدروژن را غرغره کنید و سپس دور بریزید. این کار نه تنها سبب از بین رفتن عفونت های وارد شده بر گلو می شود، بلکه می توان از آن به عنوان شل کننده مخاط چسبیده به گلو نیز بهره برد. اگر پراکسید هیدروژن را غرغره کنید، خلط موجود در راه گلو و بینی شما نرم می شود و به تدریج از گلو جدا می شود و تخلیه می شود. همچنین می توانید برای درمان بیماری های مربوط به لثه از این ماده با ویژگی های منحصربه فردش استفاده کنید. با بررسی و تحقیقات انجام شده بر روی افراد، متوجه شدند افرادی که از پراکسید هیدروژن برای شستشوی دهان خود استفاده می کنند لثه های سالم تری دارند و میزان بیماری در لثه های آن ها کمتر بوده است. از شگفتی های دیگر پراکسید هیدروژن می توان به بهبود علائم و زخم های پوستی اشاره کرد. خاصیت ضدعفونی بودن آن می تواند به رفع زخم هایی که بر اثر بریدگی بر روی پوست پدید آمده اند کمک کند. اگر مقداری از رقیق شده این ماده را جهت تمیز کردن محل بریدگی به کار گیرید می توانید ببینید که کفی بر روی محل مورد نظر ظاهر می شود، در این هنگام اکسیژن آزاد می شود و سطح پوست تمیز و از هرگونه باکتری و میکروب دور می شود.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد پراکسید هیدروژن

باید بدانید که مصرف بی رویه این محلول می تواند خطراتی را برای شما به دنبال داشته باشد. حالت تهوع و استفراغ، سوزش سر دل و دستگاه گوارش نیز دیگر عوارض مربوط به مصرف بیش از حد پراکسید هیدروژن می باشد. فرد ممکن است با مصرف بیش از اندازه این ماده به بیماری زبان مودار سیاه مبتلا شود. این بیماری با وجود بی ضرر بودن و موقتی بودنش برای فرد ترس و وحشت ایجاد می کند. خوب است بدانید مصرف بیش از حد آن و حتی مصرف کم با غلظت زیاد می تواند سبب آسیب به مینای دندان و حتی باعث از بین رفتن مینای دندان فرد مصرف کننده شود.

نظریه دندانپزشکان راجع به محلول پراکسید هیدروژن چیست؟

نظریه دندانپزشکان راجع به محلول پراکسید هیدروژن چیست؟

نظریه دندانپزشکان راجع به محلول پراکسید هیدروژن چیست؟

دندانپزشکی به نام دکتر j.smil طبق بیانیه ای اشاره کرد که نظر تمامی دندانپزشکان راجع به هیدروژن پراکسید همسو نمی باشد و در برخی موارد با یکدیگر مخالف هستند. وی در ادامه توضیح داد که اگر مقدار یک درصد از محلول پراکسید هیدروژن را استفاده کنید به دلیل خاصیت ضد باکتری بودنش، بسیار مفید خواهد بود؛ اما اگر به طور مکرر یا طولانی مدت از آن استفاده کنید سلامت خود و دندان هایتان را به خطر انداخته اید.

این ماده می تواند به بافت دندان نفوذ کند و سبب آسیب رساندن به عاج دندان و مینای دندان شما شود. وی اشاره کرد که به هیچ عنوان به این ماده به چشم سفیدکننده برای دندان هایتان نگاه نکنید زیرا مواد سفیدکننده نیاز به غلظت بالا دارد و بالا بودن غلظت این ماده نیز برای دندان ها بسیار مضر خواهد بود. دندانپزشکی دیگر به نام سونال بوت نیز بیان کرده است که استفاده از پراکسید هیدروژن بسیار موثر در دفع باکتری ها و عفونت های مضر می باشد. او در ادامه صحبت هایش می گوید که با نهایت دقت و احتیاط می توان از این ماده به عنوان سفید کننده دندان استفاده کرد. دندانپزشکی دیگر به نام ویلیام کرانفورد عقیده دارد که پراکسید هیدروژن باکتری های دهان را به طور موقتی از بین می برد، به همین منظور از بیماران و مراجعه کنندگان خود خواسته است که به دلیل شیوع بیماری خطرناکی به نام کرونا قبل ار مراجعه به مطب دندانپزشکی دهان خود را با پراکسید هیدروژن شستشو دهید و غرغره کنید. البته بهتر است نکته ای که دکتر ذکر کرده اند را به یاد داشته باشید. او می گوید قبل از استفاده از پراکسید هیدروژن، آن را با مقداری آب مخلوط کنید تا محلولتان رقیق شود. با این کار درصد این ماده را کم می کنید و می توانید از مضرات آن در امان بمانید. وی در ادامه سخنانش افزود: اگر طبق تجربه مصرف آن حس خوبی به دندان هایتان می دهد می توانید آن را به عنوان دهانشویه استفاده کنید اما باید بدانید که این دهانشویه نمی تواند جایگزین مناسبی برای مسواک زدن بشود. او می گوید بهتر است به این محلول به چشم سفیدکننده و ضد پوسیدگی دندان نگاه نکنید. سیاه شدن زبان توسط مصرف بیش از حد پراکسید هیدروژن یکی از اخطارهای ایشان می باشد. نظر دندانپزشک مجربی به نام استبان کوساک راجع به پراکسید هیدروژن این است که اگر به همراه مسواک و نخ دندان مورد استفاده قرار گیرد سبب کاهش التهاب لثه و افزایش سلامت دهان و دندان ها خواهد شد. وی می گوید پراکسید هیدروژن نباید بیش از چند بار در ماه مصرف شود.

موارد مورد مصرف پراکسید هیدروژن

در بین سؤالاتی که از دندانپزشکان پرسیده شد پاسخی مشترک داده شد و آن این است که مصرف پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه آن هم به مقدار کم هیچ مانعی ندارد. اکثریت آن ها با خاصیت سفید کنندگی این محلول مخالف بودند. توصیه کردند که به هیچ عنوان پراکسید هیدروژن را قورت ندهید. اگر به عنوان دهانشویه استفاده می شود، غلظت آن نباید به بیش از ۳ درصد تجاوز کند. اگر قصد کاهش و سرنگونی باکتری های داخل دهان را دارید بهتر است ماهی یک الی دوبار از این محلول با غلظت کمتر از یک درصد استفاده نمایید. به هنگامی که گلو درد دارید می توانید مقدار کمی از این محلول را غرغره کنید تا درد شما تسکین یابد. کاهش التهاب لثه نیز یکی دیگر از موارد مصرفی پراکسید هیدروژن می باشد.

طریقه استفاده از پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه

طریقه استفاده از پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه

طریقه استفاده از پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه

در صورتی که پراکسید هیدروژن شما دارای غلظت بالایی بود برای رقیق کردن آن، یک قسمت از محلول را با دو قسمت از آب مخلوط کنید تا محلولی با غلظت پایین به دست آورید. حال مقداری از آن را به مدت 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید و غرغره کنید، سپس از دهان خارج کنید. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان نباید ذره ای از آن را قورت دهید. جالب است بدانید می توانید به جای پراکسید هیدروژن در منزل از دهانشوی خانگی مانند مخلوط جوش شیرین و آب گرم استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *