آیا کامپوزیت دندان در دوران بارداری ضرر دارد؟

در این نوشته می خوانید:

از آنجایی که دندان بخش مهمی از زیبایی لبخند افراد محسوب می‌شود، قطعاً توجه به ظاهر آن نیز می‌تواند حس اعتمادبه‌نفس افراد را تقویت سازد. یکی از چالش های مهم در دوران بارداری آن است که آیا کامپوزیت دندان در دوران بارداری ضرر دارد یا این موضوع تهدیدی برای سلامت جنین محسوب نمیشود. کامپوزیت روشی محبوب در دندانپزشکی زیبایی است که به منظور زیبایی و برطرف کردن عیوب روی دندان قرار می‌گیرد. باتوجه به این‌که بانوان در دوره‌ای حساس قرار دارند، می‌بایست علاوه‌بر سلامت خود، به سلامت جنین نیز اهمیت دهند.

کامپوزیت چیست؟

به علت ویژگی چشمگیر کامپوزیت که همان رنگ طبیعی آن است، امروزه طرفداران متعددی را به خود اختصاص داده؛ اما به نظر شما کامپوزیت دندان برای بانوان باردار نیز امکان‌پذیر است؟ امروزه کامپوزیت به عنوان درمان مشکلاتی چون رنگ نامناسب دندان، ارتفاع کوتاه یا بلند دندان، شکستگی‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه بسیاری از افراد تصور می‌کنند که انجام این کار به حوزه زیبایی مربوط می‌شود؛ اما باید بدانید که این امر همواره صادق نبوده و گاهاً از کامپوزیت برای درمان و ترمیم دندان‌ها استفاده می‌کنند.

کامپوزیت را می‌توان نوعی ماده خمیری شکل دانست که از موادی چون رزین، کوارتز و گلاس تهیه می‌شود. بنابر تشخیص دندانپزشک این مواد روی دندان در ابعاد مناسب قرار گرفته و سپس با استفاده از نور مخصوص سفت می‌گردد. این امکان برای شما وجود دارد تا پس از انجام این کار، به منظور زیباسازی و طبیعی‌سازی آن دندان با سایر دندان‌ها نسبت به انجام پولیش اقدام نمایید. انجام این روش به هیچ عنوان زمان‌بر نیست؛ چراکه شما می‌توانید بدون نیاز به حضور لابراتوار و قالب‌گیری نسبت به انجام آن اقدام کنید.

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت چیست؟

آیا کامپوزیت کردن دندان‌ ها برای بانوان باردار مضر است؟

از آنجایی که بانوان باردار دوره حساسی را پشت سر می‌گذارند، قطعاً باید علاوه‌بر توجه به سلامت خود، به سلامت جنین نیز توجه داشته باشند. اگرچه انجام کامپوزیت در حالت عادی هیچ‌گونه خطری ندارد؛ اما می‌بایست به منظور تشخیص حساسیت و محدودیت‌های مادر و جنین این کار تحت بررسی قرار گیرد. از جمله مشکلاتی که می‌تواند ذهن مادر را در دوران بارداری به خود مشغول سازد، مشکلات مربوط دهان و دندان هستند. پیشنهاد می‌شود که در این دوره انجام امور زیبایی دندان‌های خود را به پس از زایمان موکول کنید؛ اما برای انجام امور درمانی بهتر است با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

براساس تجربیات به دست آمده، تمامی دندانپزشکان توصیه می‌کنند باتوجه به این‌که در اکثر مواقع کامپوزیت به منظور زیباسازی دندان انجام می‌گیرد، اقدام برای این کار در این دوران ضروری نخواهد بود؛ چراکه کامپوزیت نمی‌تواند مشکلات پوسیدگی دندان را از بین ببرد. حال اگر نیاز به این کار باشد، بهتر است در زمانی مناسب نسبت به انجام آن اقدام کنید. همچنین در بخش ذیل تمامی موارد مشاهده شده در بانوان باردار برای شما ذکر شده‌اند:

  • از آنجایی که لثه‌ها در این دوران حساس می‌شوند، ممکن است با انجام کامپوزیت و عقب زدن بافت لثه، احتمال وقوع خونریزی یا عفونت برای مادر افزایش یابد.
  • در این دوران به‌دلیل حساسیت دندان‌ها، احتمال پوسیدگی آن‌ها افزایش یافته و انجام کامپوزیت می‌تواند این میزان حساسیت را افزایش دهد. اگرچه کامپوزیت به‌خودی‌خود باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود؛ اما باید بدانید که انجام هرگونه دستکاری می‌تواند ساختار آن را تحریک نماید.
  • در برخی از مواقع حین انجام امور دندانپزشکی نیاز به تزریق داروی بی‌حسی خواهد بود؛ که این امر می‌تواند برای تعدادی از مادران و جنین‌های آن‌ها حساسیت‌هایی را به وجود آورد.
  • از طرفی ممکن است برخی از افراد به مصرف دارو‌های خاص حساسیت داشته باشند که امکان مصرف آن‌ها در این دوران به هیچ وجه وجود ندارد.
  • قطعاً حضور مادر روی یونیت برای انجام کار، می‌تواند فشار زیادی را به رحم، شکم و کمر وی وارد نماید؛ در نتیجه حضور طولانی مدت در دندانپزشکی می‌تواند برای وی آزاردهنده باشد.
کامپوزیت دندان در دوران بارداری ضرر دارد؟

کامپوزیت دندان در دوران بارداری ضرر دارد؟

سه ماهه اول بارداری

براساس تحقیقات انجام شده توسط متخصصان زنان و زایمان و دندانپزشکان، یکی از حساس‌ترین دوران برای بانوان باردار، سه ماه اول بارداری است؛ در نتیجه تمامی افراد توصیه می‌کنند که از انجام کامپوزیت حتی برای درمان و ترمیم دندان‌ها در این دوره خودداری نمایید؛ چراکه در این دوران جنین بسیار نحیف بوده و اعضای اصلی بدن او در حال تشکیل شدن هستند. از آنجایی که در وهله اول سلامت جنین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده، بهتر است که مادر در این دوران نه تنها به امور دندانپزشکی خود، بلکه مصرف انواع مواد غذایی و دارو‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد.

لازم به ذکر است که در این دوران اندام مادر تحت تحریک فشار و درد نسبتاً بالایی قرار داشته که نمی‌تواند از دارو‌های مسکن استفاده نماید؛ در نتیجه وجود هرگونه درد برای مادر نیز می‌تواند علاوه‌بر آزردن وی، برای جنین مضر باشد.

سه ماهه دوم بارداری

دندانپزشکان انجام هرگونه امور دندانپزشکی را در این دوران برای مادران باردار مجاز می‌دانند؛ چراکه تمامی متخصصان زنان و زایمان از سه ماهه دوم بارداری به عنوان دوره طلایی یاد می‌کنند. در این زمان جنین به‌خوبی رشد کرده است؛ اگرچه اعضای بدن جنین در حالت نرمالی بوده؛ اما قطعاً می‌تواند با استفاده از دارو‌های حساس و نامناسب، تحت فشار قرار گیرد. توصیه می‌شود که پیش از آغاز کار کامپوزیت، به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا وی تصمیم قطعی و نهایی را اتخاذ نماید؛ چراکه بهتر است این کار بدون تاییدیه وی انجام نگیرد.

سه ماهه سوم بارداری

در این زمان تحت هیچ شرایطی نباید نسبت به انجام خدمات دندانپزشکی اقدام نمایید؛ چراکه رشد جنین در سه ماهه سوم بارداری کامل شده و ممکن است با انجام کامپوزیت تحت فشار قرار گیرد.

سه ماهه سوم بارداری

سه ماهه سوم بارداری

نحوه نگهداری از دندان ‌های کامپوزیت شده در بارداری

حال اگر مادران باردار تمایل به انجام کامپوزیت دندان در سه ماهه دوم بارداری را داشته باشند، می‌بایست به منظور دریافت نتیجه مطلوب و حفظ سلامت جنین نکاتی را رعایت نمایند که به شرح زیر هستند.

  • باتوجه به این‌که احتمال پوسیدگی دندان مادر در این دوران افزایش می‌یابد، قطعاً رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند امری حیاتی و مهم باشد.
  • از سری اشتباهات رایج مادران استفاده از کلسیم در دوران بارداری است؛ چراکه در این زمان میزان کلسیم مادر کاهش یافته و وی برای جبران این کمبود اقدام به چنین کاری می‌کند. در نظر داشته باشید که انجام این کار باید تحت نظر متخصص زنان و دندانپزشک انجام گیرد تا جنین میزان یون مورد نیاز خود را از دندان دریافت نماید. در ساختار دندان کلسیم وجود دارد؛ در نتیجه مادر می‌بایست به منظور حفظ میزان کلسیم بدن خود و سلامت دندان، از مکمل‌های کلسیمی استفاده کرده تا دندان‌های وی مقاومت بیشتری در برابر عفونت و پوسیدگی از خود نشان دهند.
  • همان‌طور که می‌دانید وجود تهوع صبحگاهی مادران امری رایج بوده که می‌تواند این افراد را نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک سرد سازد. پس از گذشت این زمان و وجود اسید معده در دهان، امکان پوسیدگی دندان‌ها افزایش یافته و می‌تواند خطری تهدید‌کننده برای سلامت مادر و جنین باشد. توصیه می‌شود اگر نسبت به استفاده از مسواک و خمیردندان حساسیت دارید، از محلول آب و نمک به منظور شست‌وشوی دهان خود استفاده کنید.
  • قطعاً توجه به رژیم غذایی مادر و توجه به ذائقه وی می‌تواند از ایجاد پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری نماید.
  • باتوجه به این‌که وجود اسید و قند در فرآیند تغذیه به ساختار دندان‌های مادر آسیب می‌رساند، قطعاً باید مصرف این قبیل خوراکی‌ها را کنترل کرد.
  • در نتیجه انجام چکاپ‌های دندانپزشکی را در زمان مناسب انجام دهید تا از وجود هرگونه عفونت یا پوسیدگی دندان آگاه شوید.
نحوه نگهداری از دندان ‌های کامپوزیت شده در بارداری

نحوه نگهداری از دندان ‌های کامپوزیت شده در بارداری

سوالات متداول 

آیا انجام کامپوزیت می‌تواند به مادر در حین بارداری آسیب برساند؟

خیر؛ چنانچه مادر به‌صورت مداوم نسبت به چکاپ دندان‌های خود اقدام نماید، امکان وارد آمدن آسیب به دندان و جنین وجود نخواهد داشت.

آیا انجام کامپوزیت دندان در بارداری مضر است؟     

براساس تحقیقات انجام شده توسط دندانپزشکان، بهتر است از انجام هرگونه اقدامات غیرضروری در این زمان خودداری شود. اگر انجام کامپوزیت جزء اقدامات زیبایی مادر باشد، بهتر است انجام این کار به پس از اتمام بارداری موکول گردد.  

آیا در صورت وقوع مشکل برای کامپوزیت، امکان اصلاح آن وجود خواهد داشت؟                                                                                                                                                                  

بله؛ چنانچه این مشکل یک آسیب بوده و وجود آن به دهان و لثه مادر آسیب وارد کند، می‌توان در این مدت نیز نسبت به اصلاح آن اقدام کرد.

آیا برای انجام کامپوزیت، باید دندانپزشک را در جریان قرار داد؟                                                                   

بله؛ چراکه در صورت وقوع آسیب و عارضه برای مادر، دندانپزشک مسئولیتی برعهده نخواهد داشت.

آیا انجام کامپوزیت برای مادران باردار مضر است؟                                                                     

خیر؛ چراکه وی می‌تواند در ۳ ماهه اول بارداری نسبت به انجام این کار اقدام نماید.

سخن پایانی                                                                                                

از سری امور حساس برای بانوان در دوران بارداری، انجام اقدامات مربوط به حوزه دندانپزشکی است که می‌بایست پیش از آغاز کار با دندانپزشک مشورت نمایید. یکی از این کار‌ها انجام کامپوزیت دندان نام دارد که می‌تواند دهان و دندان مادر را تحت تاثیر قرار دهد. کامپوزیت به علت استفاده از رزین، کوارتز و گلاس می‌تواند در صورت عدم توجه به اصول و قوانین مربوطه، سلامت مادر و مخصوصاً جنین را به خطر بیندازد. توصیه می‌شود که برای پاسخگویی به تغییرات و حساسیت مادران در دوران بارداری، برای انجام این کار عجله نکنید!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *