نحوه نگهداری از روکش موقت

روکش موقت یک کلاه دندانی شکل است که تا زمانی که روکش دائمی شما ساخته شود و در جای خود چسبانده و ثابت شود از دندان طبیعی یا ایمپلنت محافظت می کند. به این دلیل که روکش های موقت ظریف تر از روکش های دائمی هستند، بنابراین اهمیت بیشتری دارد که در هنگام داشتن روکش موقت، زمان نخ دندان کشیدن یا جویدن بیشتر از آن مراقبت کنید. در ادامه اطلاعاتی درباره علل نیاز به روکش موقت، و نحوه اطمینان یافتن از ترک نخوردن یا سست نشدن آن تا پیش از تعویض با روکش دائمی کسب کنید.

چه زمانی به روکش موقت نیاز است؟

از آنجا که ساخت روکش دائمی بر اساس مشخصات شما چند هفته به طول می انجامد، دندانپزشک شما تا زمان آماده شدن روکش دائمی، روکش موقت را در جای آن قرار می دهد.

روکش موقت برای موارد زیر به کار می رود:

  • از دندان طبیعی (یا محل کاشت / ایمپلنت) و لثه محافظت کند.
  • به شما اجازه می دهد بدون وجود جای خالی دندان ها لبخند بزنید.
  • هرگونه حساسیت دندان یا لثه را محدود می کند.
  • فاصله مناسب بین دندان ها را حفظ می کند.
  • به شما در جویدن و خوردن کمک می کند.
  • به دندانپزشک کمک می کند تا نحوه عملکرد روکش را ارزیابی کند.

یک روکش موقت ممکن است یک ایمپلنت یا دندان عصب کشی شده یا ترمیم شده را بپوشاند. روکش موقت می تواند برای یک دندان منفرد استفاده شود، یا می تواند یک بریج برای بیش از یک ایمپلنت یا دندان باشد. ممکن است برخی از مطب های دندانپزشکی از قابلیت رایانه و تجهیزات لازم برای ساخت روکش در یک روز برخوردار باشند، اما در بیشتر موارد حداقل یک یا دو هفته طول می کشد تا یک روکش دائمی ساخته شود.

برای چه مدت زمانی باید از یک روکش موقت استفاده کرد؟

روکش موقت شما احتمالاً به مدت 2 تا 3 هفته یا کمی بیشتر برقرار خواهد بود. دوام و ماندگاری روکش موقت شما به میزان کار دندانپزشکی مورد نیاز شما بستگی دارد. به عنوان مثال برای ایمپلنت یا کاشت دندان ممکن است قبل از اینکه یک روکش دائمی روی آن ها قرار بگیرد، چند هفته تا چند ماه نیاز به جایگذاری روکش موقت داشته باشید تا استخوان های فک شما به خوبی التیام یابند.

آیا شبیه به سایر دندان ها به نظر می رسد؟

شکل و رنگ روکش موقت شما مشابه دندان های طبیعی شما خواهد بود. دندانپزشک شما ممکن است از فناوری تصویربرداری کامپیوتری برای انتخاب یک شکل برای روکش دائمی که متناسب با دهان شما باشد استفاده کند. یا شاید دندانپزشک شما بخواهد از دندان های موجود شما به عنوان راهنمایی برای ساختن روکش دائمی استفاده نماید. همچنین دندانپزشک شما درباره تطابق روکش دائمی شما با سایر دندان هایتان اطمینان حاصل خواهد کرد.

اما روکش موقت ممکن است به اندازه روکش دائمی متناسب با دهان شما نباشد، این به این دلیل است که روکش موقت قرار نیست بیش از چند هفته در محل باقی بماند. همچنین ممکن است به دلیل موادی که برای روکش موقت استفاده می شود رنگ آن با سایر دندان های شما مطابقت کافی نداشته باشد.

مراقبت از روکش موقت دندان

مراقبت از روکش موقت دندان

آیا می توان به طور عادی غذا خورد؟

روکش موقت شما با مواد موقتی چسبانده شده است. این کاملاً کاربردی است، بنابراین شما می توانید به طور عادی غذاها را بجوید. با این حال، به دلیل اینکه این چسب همیشگی نیست، بهتر است از جویدن غذاهای سخت، سفت و یا چسبناک خودداری کنید.

همچنین دوری از غذاهای قندی نیز ایده خوبی است. ممکن است بین روکش موقتی شما و خط لثه فاصله وجود داشته باشد. این بدان معنی است که مواد قندی می تواند راه خود را در زیر روکش پیدا کند و باعث پوسیدگی شود.

در اینجا بعضی از غذاهایی که باید از خوردن آنها در هنگام داشتن روکش موقت اجتناب کرد آورده شده است:

  • استیک یا گوشت سفت
  • نان سفت
  • سبزیجات تازه و سخت مانند هویج خام
  • میوه های تازه و سخت مانند سیب
  • بلال
  • آدامس
  • پاپکورن
  • آجیل
  • آبنبات
  • کارامل و تافی
  • بستنی

همچنین سعی کنید از خوردن غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد اجتناب کنید زیرا ممکن است بر موادی که موجب چسبیدن روکش موقت می شود تأثیر بگذارد.

مراقبت از روکش موقت دندان

مراقبت از روکش موقت دندان

نحوه مراقبت از روکش موقت

روکش موقت به مراقبت بیشتری نیاز دارد. باید تأکید کرد که روکش های موقت از مواد نسبتاً ضعیف (متاکریلات های اتیل، بیساکریلیک ها و غیره) ساخته می شوند و باید با احتیاط نسبت به آن عمل کرد. علاوه بر این، آنها با مواد ضعیف و موقتی چسبانده می شوند که به گونه ای طراحی شده اند که چندان ماندگار نیستند. روکش موقت باید طی 1 تا 3 هفته جایگزین شود و بنابراین چسب های موقتی ضعیف ممکن است گاهی اوقات قبل از وقت ویزیت برنامه ریزی شده شما از بین بروند. بنابراین در هنگام نخ دندان کشیدن باید مراقب باشید تا روکش موقت از بین نرود. همچنین باید این ناحیه را کمی ملایم تر مسواک بزنید. افراد باید از جویدن مواد چسبنده مانند آب نبات و آدامس خودداری کنند و هنگام نخ دندان کشیدن در نزدیکی روکش موقت احتیاط کنند.

در هنگام وجود روکش موقت به این نکات توجه کنید.

  • به غذاهایی که می خورید توجه کنید. به دلیل استفاده از چسب نسبتا ضعیف تر برای روکش موقت از خوردن غذاهای سفت و چسبنده خودداری کنید. این مواد غذایی می توانند به روکش موقت دندان شما چسبیده و به راحتی آن را از جای خود بیرون بیاورند.
  • سعی کنید بخش عمده جویدن خود با طرف مقابل دهان خود انجام دهید. جویدن می تواند روکش شما را از بین ببرد و همچنین می تواند به آن آسیب برساند.
  • نخ دندان کشیدن و مسواک زدن را فراموش نکنید. به دلیل فاصله میان روکش موقت و لثه ذرات غذا یا باکتری ها می توانند به زیر روکش فرو روند و سبب ایجاد پوسیدگی دندان شوند. همچنین باید توجه داشته باشید که با مسواک زدن سخت و نخ دندان کشیدن نامناسب سبب جدا شدن روکش نشوید.
  • در شرایطی که روکش از محل جدا شد سعی کنید آن را به آرامی در جای خود قرار دهید. اگر این امر میسر نشد یا روکش موقت را گم کردید، حتما با دندانپزشک خود برای تعویض روکش موقت تماس بگیرید. تا زمان قرارگیری روکش دائم خود اجازه ندهید روکش موقت از محل خود جا به جا شود.
  • قرارهای ملاقات با دندانپزشک خود را از دست ندهید. طراحی روکش های موقت به گونه ای است که تنها برای مدت زمان کوتاهی دوام دارند، بنابراین این بسیار اهمیت دارد که شما قرارهای بعدی خود با دندانپزشک را برای قرارگیری روکش دائمی هماهنگ کنید. روکش موقت معمولا برای بیش از دو یا سه هفته ماندگاری ندارد و نباید برای مدت طولانی در محل باقی بماند.

مهم است که به طور مرتب روال بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید و ناحیه اطراف روکش موقت خود را تمیز نگه دارید.

در صورتی که روکش موقت سست شود چه اقدامی باید صورت گیرد؟

در صورت لق شدن یا افتادن روکش موقت، بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید تماس با دندانپزشک خود است. در صورت از دست دادن روکش موقت احتمالاً دندانپزشک شما آن را با روکش موقت دیگری جایگزین می کند. این مهم است که فضای خالی را در دهان باقی نگذارید، زیرا دندان یا لثه زیر روکش ممکن است آسیب ببیند یا آلوده شود. همچنین ممکن است موجب اختلالات بایت گردد و برای ترمیم دائمی مشکلاتی ایجاد کند. روکش ها – هم موقتی و هم دائم – در حقیقت سرمایه گذاری در سلامت و عملکرد صحیح دهان شما هستند. نگهداری صحیح از روکش موقت، محافظت از سرمایه گذاری است.

روکش موقت به گونه ای طراحی شده است که تا زمانی که روکش دائمی شما ساخته و در جای خود چسبانده شود، از مکان روکش نگهداری خواهد کرد. ظاهر آن به اندازه روکش دائمی با سایر دندان های شما مطابقت ندارد اما تا حدودی مشابه آنها است. روکش موقت به اندازه یک روکش دائمی بادوام نیست، بنابراین باید در مراقبت از آن دقت بیشتری داشته باشید. از جویدن غذاهای سخت یا چسبناک خودداری کنید و با به آرامی نخ دندان کشیدن و مسواک زدن از آن محافظت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *